Reliability of Wikipedia

From Wikipedia, the free encyclopedia
Vandalism of a Wikipedia article. The section on the left is the normal, undamaged version; and on the right is the edited, damaged version.

The reliability of Wikipedia (primarily of the English-language edition), compared to other encyclopedias and more specialized sources, has been assessed in many ways, including statistically, through comparative review, analysis of the historical patterns, and strengths and weaknesses inherent in the editing process unique to Wikipedia.[1] Incidents of conflicted editing, and the use of Wikipedia for 'revenge editing' (inserting false, defamatory or biased statements into biographies) have attracted frequent publicity.[citation needed]

An early study in the journal Nature said that in 2005, Wikipedia's scientific articles came close to the level of accuracy in Encyclopædia Britannica and had a similar rate of "serious errors".[2] The study by Nature was disputed by Encyclopædia Britannica,[3] and later Nature replied to this refutation with both a formal response and a point-by-point rebuttal of Britannica's main objections.[4] Between 2008 and 2012, articles in medical and scientific fields such as pathology,[5] toxicology,[6] oncology,[7] pharmaceuticals,[8] and psychiatry[9] comparing Wikipedia to professional and peer-reviewed sources found that Wikipedia's depth and coverage were of a high standard.[citation needed]

Concerns regarding readability were raised in a study published by the American Society of Clinical Oncology[10] and a study published in Psychological Medicine (2012),[9] while a study published in the European Journal of Gastroenterology and Hepatology raised concerns about reliability.[11]

Wikipedia is open to anonymous and collaborative editing, so assessments of its reliability usually include examination of how quickly false or misleading information is removed. An early study conducted by IBM researchers in 2003—two years following Wikipedia's establishment—found that "vandalism is usually repaired extremely quickly—so quickly that most users will never see its effects"[12] and concluded that Wikipedia had "surprisingly effective self-healing capabilities".[13]

Several incidents have also been publicized in which false information has lasted for a long time in Wikipedia. In May 2005, an anonymous editor started a controversy when he created an article about John Seigenthaler containing several false and defamatory statements.[14] The inaccurate information remained uncorrected for four months. A biographical article in French Wikipedia portrayed a "Léon-Robert de L'Astran" as an 18th-century anti-slavery ship owner, which led Ségolène Royal, a presidential candidate, to praise him. A student investigation later determined that the article was a hoax and de L'Astran had never existed.[15]

Wikipedia editing model[edit]

Wikipedia allows anonymous editing: contributors are not required to provide any identification, or even an email address. A 2007 study at Dartmouth College of the English Wikipedia noted that, contrary to usual social expectations, anonymous editors were some of Wikipedia's most productive contributors of valid content.[16] The Dartmouth study was criticized by John Timmer of the Ars Technica website for its methodological shortcomings.[17]

While Wikipedia has the potential for extremely rapid growth and harnesses an entire community—much in the same way as other communal projects such as Linux—it goes further in trusting the same community to self-regulate and become more proficient at quality control. Wikipedia has harnessed the work of millions of people to produce the world's largest knowledge-based site along with software to support it, resulting in more than nineteen million articles written, across more than 280 different language versions, in fewer than twelve years.[18] For this reason, there has been considerable interest in the project both academically and from diverse fields such as information technology, business, project management, knowledge acquisition, software programming, other collaborative projects and sociology, to explore whether the Wikipedia model can produce quality results, what collaboration in this way can reveal about people, and whether the scale of involvement can overcome the obstacles of individual limitations and poor editorship which would otherwise arise.

Areas of reliability[edit]

The reliability of Wikipedia articles can be measured by the following criteria:

  • Accuracy of information provided within articles
  • Appropriateness of the images provided with the article
  • Appropriateness of the style and focus of the articles[19]
  • Susceptibility to, and exclusion and removal of, false information
  • Comprehensiveness, scope and coverage within articles and in the range of articles
  • Identification of reputable third-party sources as citations
  • Stability of the articles
  • Susceptibility to editorial and systemic bias
  • Quality of writing

The first four of these have been the subjects of various studies of the project, while the presence of bias is strongly disputed on both[which?] sides, and the prevalence and quality of citations can be tested within Wikipedia.[20] In addition, the scientific research in the area of computational mechanism for trust and reputation in virtual societies was oriented to increase the reliability and performance of electronic communities such as Wikipedia with more quantitative methods and temporal factors.[21]

In contrast with all the previous intrinsic metrics, several "market-oriented" extrinsic measures demonstrate that large audiences trust Wikipedia in one way or another. For instance, "50 percent of [US] physicians report that they've consulted ... [Wikipedia] for information on health conditions", according to a report from IMS Institute for Healthcare Informatics.[22]


Comparative studies[edit]

On October 24, 2005, British newspaper The Guardian published a story titled "Can you trust Wikipedia?" in which a panel of experts was asked to review seven entries related to their fields, giving each article reviewed a number designation out of ten points.[23] Scores ranged from 0 to 8, but most received marks between 5 and 8. The most common criticisms were:

  1. Poor prose, or ease-of-reading issues (3 mentions)
  2. Omissions or inaccuracies, often small but including key omissions in some articles (3 mentions)
  3. Poor balance, with less important areas being given more attention and vice versa (1 mention)

The most common praises were:

  1. Factually sound and correct, no glaring inaccuracies (4 mentions)
  2. Much useful information, including well selected links, making it possible to "access much information quickly" (3 mentions)

In December 2005, the journal Nature published results of an attempted blind study seeking reviewer evaluations of the accuracy of a small subset of articles from Wikipedia and Encyclopædia Britannica. The non-peer-reviewed study was based on Nature's selection of 42 articles on scientific topics, including biographies of well-known scientists. The articles were compared for accuracy by anonymous academic reviewers, a customary practice for journal article reviews. Based on their reviews, the Wikipedia articles were described as containing, on average, 4 errors or omissions, while the Britannica articles, on average, 3. Only 4 serious errors were found in Wikipedia, and 4 in Encyclopædia Britannica. The study concluded that "Wikipedia comes close to Britannica in terms of the accuracy of its science entries",[2] although Wikipedia's articles were often "poorly structured".[2]

Encyclopædia Britannica expressed concerns, leading Nature to release further documentation of its survey method.[24] Based on this additional information, Encyclopædia Britannica denied the validity of the Nature study, stating that it was "fatally flawed". Among Britannica's criticisms were that excerpts rather than the full texts of some of their articles were used, that some of the extracts were compilations that included articles written for the youth version, that Nature did not check the factual assertions of its reviewers, and that many points which the reviewers labeled as errors were differences of editorial opinion.[25] Nature acknowledged the compiled nature of some of the Britannica extracts, but denied that this invalidated the conclusions of the study.[26] Encyclopædia Britannica also argued that a breakdown of the errors indicated that the mistakes in Wikipedia were more often the inclusion of incorrect facts, while the mistakes in Britannica were "errors of omission", making "Britannica far more accurate than Wikipedia, according to the figures".[25] Nature has since rejected the Britannica response,[27] stating that any errors on the part of its reviewers were not biased in favor of either encyclopedia, that in some cases it used excerpts of articles from both encyclopedias, and that Britannica did not share particular concerns with Nature before publishing its "open letter" rebuttal.[28][29]

The point-for-point disagreement between these two parties that addressed the compilation/text excerpting and very small sample size issues—argued to bias the outcome in favor of Wikipedia, versus a comprehensive, full article, large sample size study favoring the quality-controlled format of Britannica—have been echoed in online discussions,[30][31] including of articles citing the Nature study, e.g., where a "flawed study design" for manual selection of articles/article portions, the lack of study "statistical power" in its comparing 4 × 101 articles from > 105 Britannica and > 106 English Wikipedia articles, and the absence of any study statistical analyses (e.g., reported confidence intervals for study results) has also been noted.[32]

In June 2006, Roy Rosenzweig, a professor specializing in American history, published a comparison of the Wikipedia biographies of 25 Americans to the corresponding biographies found on Encarta and American National Biography Online. He wrote that Wikipedia is "surprisingly accurate in reporting names, dates, and events in U.S. history" and described some of the errors as "widely held but inaccurate beliefs". However, he stated that Wikipedia often fails to distinguish important from trivial details, and does not provide the best references. He also complained about Wikipedia's lack of "persuasive analysis and interpretations, and clear and engaging prose".[33] Wikipedia's policies on original research, including unpublished synthesis of published data, disallow new analysis and interpretation not found in reliable sources.

A web-based survey conducted from December 2005 to May 2006 by Larry Press, a professor of Information Systems at California State University at Dominguez Hills, assessed the "accuracy and completeness of Wikipedia articles".[34] Fifty people accepted an invitation to assess an article. Of the fifty, seventy-six percent (76%) agreed or strongly agreed that the Wikipedia article was accurate, and forty-six percent (46%) agreed or strongly agreed that it was complete. Eighteen people compared the article they reviewed to the article on the same topic in the Encyclopædia Britannica. Opinions on accuracy were almost equal between the two encyclopedias (6 favoring Britannica, 7 favoring Wikipedia, 5 stating they were equal), and eleven of the eighteen (61%) found Wikipedia somewhat or substantially more complete, compared to seven of the eighteen (39%) for Britannica. The survey did not attempt random selection of the participants, and it is not clear how the participants were invited.[35]

The German computing magazine c't performed a comparison of Brockhaus Multimedial, Microsoft Encarta, and the German Wikipedia in October 2004: Experts evaluated 66 articles in various fields. In overall score, Wikipedia was rated 3.6 out of 5 points (B-).[36] A second test by c't in February 2007 used 150 search terms, of which 56 were closely evaluated, to compare four digital encyclopedias: Bertelsmann Enzyklopädie 2007, Brockhaus Multimedial premium 2007, Encarta 2007 Enzyklopädie and Wikipedia. It concluded: "We did not find more errors in the texts of the free encyclopedia than in those of its commercial competitors."[37]

Viewing Wikipedia as fitting the economists' definition of a perfectly competitive marketplace of ideas, George Bragues (University of Guelph-Humber), examined Wikipedia's articles on seven top Western philosophers: Aristotle, Plato, Immanuel Kant, René Descartes, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Thomas Aquinas, and John Locke. Wikipedia's articles were compared to a consensus list of themes culled from four reference works in philosophy. Bragues found that, on average, Wikipedia's articles only covered 52% of consensus themes. No errors were found, though there were significant omissions.[38]

PC Pro magazine (August 2007) asked experts to compare four articles (a small sample) in their scientific fields between Wikipedia, Britannica and Encarta. In each case Wikipedia was described as "largely sound", "well handled", "performs well", "good for the bare facts" and "broadly accurate." One article had "a marked deterioration towards the end" while another had "clearer and more elegant" writing, a third was assessed as less well written but better detailed than its competitors, and a fourth was "of more benefit to the serious student than its Encarta or Britannica equivalents." No serious errors were noted in Wikipedia articles, whereas serious errors were noted in one Encarta and one Britannica article.[39]

In October 2007, Australian magazine PC Authority published a feature article on the accuracy of Wikipedia. The article compared Wikipedia's content to other popular online encyclopedias, namely Britannica and Encarta. The magazine asked experts to evaluate articles pertaining to their field. Wikipedia was comparable to the other encyclopedias, topping the chemistry category.[40]

In December 2007, German magazine Stern published the results of a comparison between the German Wikipedia and the online version of the 15-volume edition of Brockhaus Enzyklopädie. The test was commissioned to a research institute (Cologne-based WIND GmbH), whose analysts assessed 50 articles from each encyclopedia (covering politics, business, sports, science, culture, entertainment, geography, medicine, history and religion) on four criteria (accuracy, completeness, timeliness and clarity), and judged Wikipedia articles to be more accurate on the average (1.6 on a scale from 1 to 6, versus 2.3 for Brockhaus with 1 as the best and 6 as the worst). Wikipedia's coverage was also found to be more complete and up to date; however, Brockhaus was judged to be more clearly written, while several Wikipedia articles were criticized as being too complicated for non-experts, and many as too lengthy.[41][42][43]

In its April 2008 issue British computing magazine PC Plus compared the English Wikipedia with the DVD editions of World Book Encyclopedia and Encyclopædia Britannica, assessing for each the coverage of a series of random subjects. It concluded The quality of content is good in all three cases and advised Wikipedia users Be aware that erroneous edits do occur, and check anything that seems outlandish with a second source. But the vast majority of Wikipedia is filled with valuable and accurate information.[44]

A 2008 paper in Reference Services Review compared nine Wikipedia entries on historical topics to their counterparts in Encyclopædia Britannica, The Dictionary of American History and American National Biography Online. The paper found that Wikipedia's entries had an overall accuracy rate of 80 percent, whereas the other encyclopedias had an accuracy rate of 95 to 96 percent.[45]

In April 2011, a study was published by Adam Brown of Brigham Young University in the journal PS Political Science & Politics which examined "thousands of Wikipedia articles about candidates, elections, and officeholders". The study found that while information in these articles tended to be accurate, the articles examined contained many errors of omission.[46]

A 2012 study co-authored by Shane Greenstein examined a decade of Wikipedia articles on United States politics and found that the more contributors there were to a given article, the more neutral it tended to be, in line with a narrow interpretation of Linus's Law.[47]

Reavley et al. (2012) compared the quality of articles on select mental health topics on Wikipedia with corresponding articles in Encyclopaedia Britannica and a psychiatry textbook. They asked experts to rate article content with regard to accuracy, up-to-dateness, breadth of coverage, referencing and readability. Wikipedia scored highest on all criteria except readability, and the authors concluded that Wikipedia is as good as or better than Britannica and a standard textbook.[9]

A 2014 perspective piece in the New England Journal of Medicine examined Wikipedia pages about 22 prescription drugs to determine if they had been updated to include the most recent FDA safety warnings. It found that 41% of these pages were updated within two weeks after the warning, 23% were updated more than two weeks later, and the remaining 36% had not been updated to include the warning as of more than 1 year later as of January 2014.[48]

A 2014 study in the Journal of the American Pharmacists Association examined 19 Wikipedia articles about herbal supplements, and concluded that all of these articles contained information about their "therapeutic uses and adverse effects," but also concluded that "several lacked information on drug interactions, pregnancy, and contraindications." The study's authors therefore recommended that patients not rely solely on Wikipedia as a source for information about the herbal supplements in question.[49]

Another study published in 2014 found that Wikipedia's information about pharmacology was 99.7% accurate when compared to a pharmacology textbook, and that the completeness of such information on Wikipedia was 83.8%. The study also determined that completeness of these Wikipedia articles was lowest (68%) in the category "pharmacokinetics" and highest (91.3%) in the category "indication". The authors concluded that "Wikipedia is an accurate and comprehensive source of drug-related information for undergraduate medical education."[50]

Expert opinion[edit]

Librarians' views[edit]

In a 2004 interview with The Guardian, self-described information specialist and Internet consultant[51] Philip Bradley said that he would not use Wikipedia and was "not aware of a single librarian who would". He then explained that "the main problem is the lack of authority. With printed publications, the publishers have to ensure that their data are reliable, as their livelihood depends on it. But with something like this, all that goes out the window."[52]

A 2006 review of Wikipedia by Library Journal, using a panel of librarians, "the toughest critics of reference materials, whatever their format", asked "long standing reviewers" to evaluate three areas of Wikipedia (popular culture, current affairs, and science), and concluded: "While there are still reasons to proceed with caution when using a resource that takes pride in limited professional management, many encouraging signs suggest that (at least for now) Wikipedia may be granted the librarian's seal of approval". A reviewer who "decided to explore controversial historical and current events, hoping to find glaring abuses" said, "I was pleased by Wikipedia's objective presentation of controversial subjects" but that "as with much information floating around in cyberspace, a healthy degree of skepticism and skill at winnowing fact from opinion are required." Other reviewers noted that there is "much variation" but "good content abounds."[53]

In 2007, Michael Gorman, former president of the American Library Association (ALA) stated in an Encyclopædia Britannica blog that "A professor who encourages the use of Wikipedia is the intellectual equivalent of a dietician who recommends a steady diet of Big Macs with everything."[54]

The library at Trent University in Ontario states of Wikipedia that many articles are "long and comprehensive", but that there is "a lot of room for misinformation and bias [and] a lot of variability in both the quality and depth of articles." It adds that Wikipedia has advantages and limitations, that it has "excellent coverage of technical topics" and articles are "often added quickly and, as a result, coverage of current events is quite good", comparing this to traditional sources which are unable to achieve this task. It concludes that, depending upon the need, one should think critically and assess the appropriateness of one's sources, "whether you are looking for fact or opinion, how in-depth you want to be as you explore a topic, the importance of reliability and accuracy, and the importance of timely or recent information", and adds that Wikipedia can be used in any event as a "starting point."[55]

An article for the Canadian Library Association (CLA)[56] discusses the Wikipedia approach, process and outcome in depth, commenting for example that in controversial topics, "what is most remarkable is that the two sides actually engaged each other and negotiated a version of the article that both can more or less live with." The author comments that:

In fact Wikipedia has more institutional structure than at first appears. Some 800 experienced users are designated as administrators, with special powers of binding and loosing: they can protect and unprotect, delete and undelete and revert articles, and block and unblock users. They are expected to use their powers in a neutral way, forming and implementing the consensus of the community. The effect of their intervention shows in the discussion pages of most contentious articles. Wikipedia has survived this long because it is easier to reverse vandalism than it is to commit it...

Information Today (March 2006) cites librarian Nancy O'Neill (principal librarian for Reference Services at the Santa Monica Public Library System) as saying that "there is a good deal of skepticism about Wikipedia in the library community" but that "she also admits cheerfully that Wikipedia makes a good starting place for a search. You get terminology, names, and a feel for the subject."[57]

PC Pro (August 2007) cites the head of the European and American Collection at the British Library, Stephen Bury, as stating "Wikipedia is potentially a good thing – it provides a speedier response to new events, and to new evidence on old items." The article concludes: "For [Bury], the problem isn't so much the reliability of Wikipedia's content so much as the way in which it's used." "It's already become the first port of call for the researcher", Bury says, before noting that this is "not necessarily problematic except when they go no further." According to Bury, the trick to using Wikipedia is to understand that "just because it's in an encyclopedia (free, web or printed) doesn't mean it's true. Ask for evidence ... and contribute."[39]


Academics have also criticized Wikipedia for its perceived failure as a reliable source and because Wikipedia editors may have no expertise, competence, or credentials in the topics on which they contribute.[58][59] Adrian Riskin, a mathematician in Whittier College commented that while highly technical articles may be written by mathematicians for mathematicians, the more general maths topics, such as the article on polynomials, are written in a very amateurish fashion with a number of obvious mistakes.[60]

Because Wikipedia can not be considered a reliable source, the use of Wikipedia is not accepted in many schools and universities in writing a formal paper, and some educational institutions have banned it as a primary source while others have limited its use to only a pointer to external sources.[58][61][62] The criticism of not being a reliable source, however, may not only apply to Wikipedia but to encyclopedias in general – some university lecturers are not impressed when students cite print-based encyclopedias in assigned work.[63]

An empirical study conducted in 2006 by a Nottingham University Business School lecturer in Information Systems,[64] the subject of a review on the technical website Ars Technica,[65] involving 55 academics asked to review specific Wikipedia articles that either were in their expert field (group 1) or chosen at random (group 2), concluded that: "The experts found Wikipedia's articles to be more credible than the non-experts. This suggests that the accuracy of Wikipedia is high. However, the results should not be seen as support for Wikipedia as a totally reliable resource as, according to the experts, 13 percent of the articles contain mistakes (10% of the experts reported factual errors of an unspecified degree, 3% of them reported spelling errors)."[66]

The Gould Library at Carleton College in Minnesota has a web-page describing the use of Wikipedia in academia. It asserts that "Wikipedia is without question a valuable and informative resource", but that "there is an inherent lack of reliability and stability" to its articles, again drawing attention to similar advantages and limitations as other sources. As with other reviews it comments that one should assess one's sources and what is desired from them, and that "Wikipedia may be an appropriate resource for some assignments, but not for others." It cited Wikipedia co-founder Jimmy Wales' view that Wikipedia may not be ideal as a source for all academic uses, and (as with other sources) suggests that at the least, one strength of Wikipedia is that it provides a good starting point for current information on a very wide range of topics.[67]

In 2007, the Chronicle of Higher Education published an article written by Cathy Davidson, Professor of Interdisciplinary Studies and English at Duke University, in which she asserts that Wikipedia should be used to teach students about the concepts of reliability and credibility.[68]

In 2008, Hamlet Isakhanli, founder and president of Khazar University, compared the Encyclopædia Britannica and English Wikipedia articles on Azerbaijan and related subjects. His study found that Wikipedia covered the subject much more widely, more accurately and in more detail, though with some lack of balance, and that Wikipedia was the best source for the first approximation.[69]

Geoffrey Nunberg, an adjunct full professor at UC Berkeley's School of Information, has criticized Wikipedia for relying too much on citing sources even though the said sources may not be more accurate than Wikipedia itself.[70][71]

Some academic journals do refer to Wikipedia articles, but are not elevating it to the same level as traditional references. For instance, Wikipedia articles have been referenced in "enhanced perspectives" provided on-line in the journal Science. The first of these perspectives to provide a hyperlink to Wikipedia was "A White Collar Protein Senses Blue Light",[72] and dozens of enhanced perspectives have provided such links since then. The publisher of Science states that these enhanced perspectives "include hypernotes – which link directly to websites of other relevant information available online – beyond the standard bibliographic references".[73]

Science and medicine[edit]

Science and medicine are areas where accuracy is of high importance and peer review is the norm. While some of Wikipedia's content has passed a form of peer review, most has not.[74]

A 2008 study examined 80 Wikipedia drug entries. The researchers found few factual errors in this set of articles, but determined that these articles were often missing important information, like contraindications and drug interactions. One of the researchers noted that "If people went and used this as a sole or authoritative source without contacting a health professional...those are the types of negative impacts that can occur." The researchers also compared Wikipedia to Medscape Drug Reference (MDR), by looking for answers to 80 different questions covering eight categories of drug information, including adverse drug events, dosages, and mechanism of action. They have determined that MDR provided answers to 82.5 percent of the questions, while Wikipedia could only answer 40 percent, and that answers were less likely to be complete for Wikipedia as well. None of the answers from Wikipedia were determined factually inaccurate, while they found four inaccurate answers in MDR. But the researchers found 48 errors of omission in the Wikipedia entries, compared to 14 for MDR. The lead investigator concluded: "I think that these errors of omission can be just as dangerous [as inaccuracies]", and he pointed out that drug company representatives have been caught deleting information from Wikipedia entries that make their drugs look unsafe.[8]

A 2009 survey asked US toxicologists how accurately they rated the portrayal of health risks of chemicals in different media sources. It was based on the answers of 937 members of the Society of Toxicology and found that these experts regarded Wikipedia's reliability in this area as far higher than that of all traditional news media:

In perhaps the most surprising finding in the entire study, all these national media outlets [U.S. newspapers, news magazines, health magazines, broadcast and cable television networks] are easily eclipsed by two representatives of "new media": WebMD and Wikipedia. WebMD is the only news source whose coverage of chemical risk is regarded as accurate by a majority (56 percent) of toxicologists, closely followed by Wikipedia's 45 percent accuracy rating. By contrast, only 15 percent describe as accurate the portrayals of chemical risk found in the New York Times, Washington Post, and Wall Street Journal.[6]

In 2010 researchers compared information about 10 types of cancer on Wikipedia to similar data from the National Cancer Institute's Physician Data Query and concluded "the Wiki resource had similar accuracy and depth to the professionally edited database" and that "sub-analysis comparing common to uncommon cancers demonstrated no difference between the two", but that ease of readability was an issue.[75]

A study in 2011 came to the result that categories most frequently absent in Wikipedia's drug articles are those of drug interactions and medication use in breastfeeding.[76] Other categories with incomplete coverage were descriptions of off-label indications, contraindications and precautions, adverse drug events and dosing.[76] Information most frequently deviating from other sources used in the study were that of contraindications and precautions, drug absorption and adverse drug events.[76]

A 2012 study reported that Wikipedia articles about pediatric otolaryngology contained twice as many errors and omissions as the medical database eMedicine.[77]

In a U.S. study in 2014, 10 researchers examined 10 Wikipedia health articles of the most costly medical conditions in the United States and found that 90% of the entries contained errors and statements that contradicted latest medical research. However, according to Stevie Benton of Wikimedia UK the sample size used in the research may have been too small to be considered representative.[78][79]

A 2014 study published in PLOS One looked at the quality of Wikipedia articles on pharmacology, comparing articles from English and German Wikipedia with academic textbooks. It found that "the collaborative and participatory design of Wikipedia does generate high quality information on pharmacology that is suitable for undergraduate medical education".[80]

Editors of Encyclopædia Britannica[edit]

In a 2004 piece called "The Faith-Based Encyclopedia", Robert McHenry, a former editor-in-chief of Encyclopædia Britannica, stated that Wikipedia errs in billing itself as an encyclopedia, because that word implies a level of authority and accountability that he believes cannot be possessed by an openly editable reference. McHenry argued that "the typical user doesn't know how conventional encyclopedias achieve reliability, only that they do."[81] He added:

[H]owever closely a Wikipedia article may at some point in its life attain to reliability, it is forever open to the uninformed or semiliterate meddler... The user who visits Wikipedia to learn about some subject, to confirm some matter of fact, is rather in the position of a visitor to a public restroom. It may be obviously dirty, so that he knows to exercise great care, or it may seem fairly clean, so that he may be lulled into a false sense of security. What he certainly does not know is who has used the facilities before him."[81]

Similarly, Britannica's executive editor, Ted Pappas, was quoted in The Guardian as saying:

The premise of Wikipedia is that continuous improvement will lead to perfection. That premise is completely unproven.[52]

In the September 12, 2006 edition of The Wall Street Journal, Jimmy Wales debated with Dale Hoiberg, editor-in-chief of Encyclopædia Britannica.[82] Hoiberg focused on a need for expertise and control in an encyclopedia and cited Lewis Mumford that overwhelming information could "bring about a state of intellectual enervation and depletion hardly to be distinguished from massive ignorance."

Wales emphasized Wikipedia's differences, and asserted that openness and transparency lead to quality. Hoiberg replied that he "had neither the time nor space to respond to [criticisms]" and "could corral any number of links to articles alleging errors in Wikipedia", to which Wales responded: "No problem! Wikipedia to the rescue with a fine article", and included a link to the Wikipedia article Criticism of Wikipedia.[82]

Information loop[edit]

Circular reporting was reported to be a reliability problem for Wikipedia. Sources accepted as reliable for Wikipedia may in fact rely on Wikipedia as a reference source, sometimes indirectly. The danger is that if the original information in Wikipedia was false, once it has been reported in sources considered reliable, Wikipedia may use them to reference the false information, giving an apparent respectability to a falsehood. This in turn increases the likelihood of the false information being reported in other media.[83] A known example is the Sacha Baron Cohen article, where false information added in Wikipedia was apparently used by two newspapers, leading to it being treated as reliable in Wikipedia.[84] This process of creating reliable sources for false facts has been termed "citogenesis" by webcomic artist Randall Munroe.[85][86][87]


In one article, Information Today (March 2006) likens[57] comparisons between Wikipedia and Britannica to "Apples and Oranges":

Even the revered Encyclopædia Britannica is riddled with errors, not to mention the subtle yet pervasive biases of individual subjectivity and corporate correctness... There is no one perfect way. Britannica seems to claim that there is. Wikipedia acknowledges there's no such thing. Librarians and information professionals have always known this. That's why we always consult multiple sources and counsel our users to do the same.

Jonathan Sidener of The San Diego Union-Tribune wrote that "vandalism and self-serving misinformation [are] common particularly in the political articles."[88]

BBC technology specialist Bill Thompson wrote that "Most Wikipedia entries are written and submitted in good faith, and we should not let the contentious areas such as politics, religion or biography shape our view of the project as a whole", that it forms a good starting point for serious research but that:[89]

No information source is guaranteed to be accurate, and we should not place complete faith in something which can so easily be undermined through malice or ignorance... That does not devalue the project entirely, it just means that we should be skeptical about Wikipedia entries as a primary source of information... It is the same with search engine results. Just because something comes up in the top 10 on MSN Search or Google does not automatically give it credibility or vouch for its accuracy or importance.[89]

Thompson adds the observation that since most popular online sources are inherently unreliable in this way, one byproduct of the information age is a wiser audience who are learning to check information rather than take it on faith due to its source, leading to "a better sense of how to evaluate information sources."[89]

The Supreme Court of India in its judgment in Commr. of Customs, Bangalore vs. ACER India Pvt. (Citation 2007(12)SCALE581) has held that "We have referred to Wikipedia, as the learned Counsel for the parties relied thereupon. It is an online encyclopaedia and information can be entered therein by any person and as such it may not be authentic."[90]

In his 2007 Guide to Military History on the Internet, Simon Fowler rated Wikipedia as "the best general resource" for military history research, and stated that "the results are largely accurate and generally free of bias."[91] When rating Wikipedia as the No. 1 military site he mentioned that "Wikipedia is often criticised for its inaccuracy and bias, but in my experience the military history articles are spot on."[92]

In July 2008, The Economist magazine described Wikipedia as "a user-generated reference service" and noted that Wikipedia's "elaborate moderation rules put a limit to acrimony" generated by cyber-nationalism.[93]

Andrew Orlowski, a columnist for The Register, expressed similar criticisms in 2005, writing that the use of the term "encyclopedia" to describe Wikipedia may lead users into believing it is more reliable than it may be.[94]

Jimmy Wales, the de facto leader of Wikipedia,[95] stresses that encyclopedias of any type are not usually appropriate as primary sources, and should not be relied upon as being authoritative.[96]

On the lighter side, Carnegie Mellon Professor Randy Pausch offers an amusing anecdote in his book The Last Lecture. He was surprised that his entry to World Book Encyclopedia on virtual reality was accepted without question so he concluded "I now believe Wikipedia is a perfectly fine source for your information, because I know what the quality control is for real encyclopedias."[97]

Removal of false information[edit]

Fernanda Viégas of the MIT Media Lab and Martin Wattenberg and Kushal Dave of IBM Research studied the flow of editing in the Wikipedia model, with emphasis on breaks in flow (from vandalism or substantial rewrites), showing the dynamic flow of material over time.[98] From a sample of vandalism edits on the English Wikipedia during May 2003, they found that most such acts were repaired within minutes, summarizing:

We've examined many pages on Wikipedia that treat controversial topics, and have discovered that most have, in fact, been vandalized at some point in their history. But we've also found that vandalism is usually repaired extremely quickly—so quickly that most users will never see its effects.[99]

They also stated that "it is essentially impossible to find a crisp definition of vandalism".[98]

Lih (2004) compared articles before and after they were mentioned in the press, and found that externally referenced articles are of higher quality work.

An informal assessment by the popular IT magazine PC Pro for its 2007 article "Wikipedia Uncovered"[39] tested Wikipedia by introducing 10 errors that "varied between bleeding obvious and deftly subtle" into articles (the researchers later corrected the articles they had edited). Labeling the results "impressive" it noted that all but one was noted and fixed within the hour, and that "the Wikipedians' tools and know-how were just too much for our team." A second series of another 10 tests, using "far more subtle errors" and additional techniques to conceal their nature, met similar results: "despite our stealth attempts the vast majority... were discovered remarkably quickly... the ridiculously minor Jesse James error was corrected within a minute and a very slight change to Queen Anne's entry was put right within two minutes." Two of the latter series were not detected. The article concluded that "Wikipedia corrects the vast majority of errors within minutes, but if they're not spotted within the first day the chances... dwindle as you're then relying on someone to spot the errors while reading the article rather than reviewing the edits."

A study in late 2007 systematically inserted inaccuracies into Wikipedia entries about the lives of philosophers. Depending on how exactly the data are interpreted, either one third or one half of the inaccuracies were corrected within 48 hours.[100]

A 2007 peer-reviewed study[101] that measured the actual number of page views with "damaged" content, concluded:

42% of damage is repaired almost immediately, i.e., before it can confuse, offend, or mislead anyone. Nonetheless, there are still hundreds of millions of damaged views.

Loc Vu-Quoc, professor for Mechanical and Aerospace Engineering at the University of Florida, stated in 2008 that "sometimes errors may go for years without being corrected as experts don't usually read Wikipedia articles in their own field to correct these errors".[102]

Susceptibility to bias[edit]

Individual bias and the WikiScanner tool[edit]

In August 2007, WikiScanner, a tool developed by Virgil Griffith of the California Institute of Technology, was released to match anonymous IP edits in the encyclopedia with an extensive database of addresses. News stories appeared about IP addresses from various organizations such as the Central Intelligence Agency, the Democratic Congressional Campaign Committee, Diebold, Inc. and the (conservative led) Australian government being used to make edits to Wikipedia articles, sometimes of an opinionated or questionable nature.[103] The BBC quoted a Wikimedia spokesperson as praising the tool: "We really value transparency and the scanner really takes this to another level. Wikipedia Scanner may prevent an organization or individuals from editing articles that they're really not supposed to."[104]

The WikiScanner story was also covered by The Independent, which stated that many "censorial interventions" by editors with vested interests on a variety of articles in Wikipedia had been discovered:

[Wikipedia] was hailed as a breakthrough in the democratisation of knowledge. But the online encyclopedia has since been hijacked by forces who decided that certain things were best left unknown... Now a website designed to monitor editorial changes made on Wikipedia has found thousands of self-serving edits and traced them to their original source. It has turned out to be hugely embarrassing for armies of political spin doctors and corporate revisionists who believed their censorial interventions had gone unnoticed.[105]

Not everyone hailed WikiScanner as a success for Wikipedia. Oliver Kamm, in a column for The Times, argued instead that:[106]

The WikiScanner is thus an important development in bringing down a pernicious influence on our intellectual life. Critics of the web decry the medium as the cult of the amateur. Wikipedia is worse than that; it is the province of the covert lobby. The most constructive course is to stand on the sidelines and jeer at its pretensions.

WikiScanner only reveals conflict of interest when the editor does not have a Wikipedia account and their IP address is used instead. Conflict of interest editing done by editors with accounts is not detected, since those edits are anonymous to everyone – except for a handful of privileged Wikipedia admins.[107]


Wikipedia has been accused of systemic bias, which is to say its general nature leads, without necessarily any conscious intention, to the propagation of various prejudices. Although many articles in newspapers have concentrated on minor, indeed trivial, factual errors in Wikipedia articles, there are also concerns about large-scale, presumably unintentional effects from the increasing influence and use of Wikipedia as a research tool at all levels. In an article in the Times Higher Education magazine (London) philosopher Martin Cohen frames Wikipedia of having "become a monopoly" with "all the prejudices and ignorance of its creators", which he describes as a "youthful cab-drivers" perspective.[108] Cohen's argument, however, finds a grave conclusion in these circumstances: "To control the reference sources that people use is to control the way people comprehend the world. Wikipedia may have a benign, even trivial face, but underneath may lie a more sinister and subtle threat to freedom of thought."[108] That freedom is undermined by what he sees as what matters on Wikipedia, "not your sources but the 'support of the community'."[108]

Critics also point to the tendency to cover topics in a detail disproportionate to their importance. For example, Stephen Colbert once mockingly praised Wikipedia for having a "longer entry on 'lightsabers' than it does on the 'printing press'."[109] In an interview with The Guardian, Dale Hoiberg, the editor-in-chief of Encyclopædia Britannica, noted:

People write of things they're interested in, and so many subjects don't get covered; and news events get covered in great detail. In the past, the entry on Hurricane Frances was more than five times the length of that on Chinese art, and the entry on Coronation Street was twice as long as the article on Tony Blair.[52]

This critical approach has been satirised as "Wikigroaning", a term coined by Jon Hendren[110] of the website Something Awful.[111] In the game, two articles (preferably with similar names) are compared: one about an acknowledged serious or classical subject and the other about a popular topic or current event.[112] Defenders of a broad inclusion criteria have held that the encyclopedia's coverage of pop culture does not impose space constraints on the coverage of more serious subjects (see "Wiki is not paper"). As Ivor Tossell noted:

That Wikipedia is chock full of useless arcana (and did you know, by the way, that the article on "Debate" is shorter than the piece that weighs the relative merits of the 1978 and 2003 versions of Battlestar Galactica?) isn't a knock against it: Since it can grow infinitely, the silly articles aren't depriving the serious ones of space.[113]

Wikipedia has been accused of deficiencies in comprehensiveness because of its voluntary nature, and of reflecting the systemic biases of its contributors. Former Nupedia editor-in-chief Larry Sanger stated in 2004, "when it comes to relatively specialized topics (outside of the interests of most of the contributors), the project's credibility is very uneven."[114] In a GamesRadar editorial, columnist Charlie Barrat juxtaposed Wikipedia's coverage of video game-related topics with its smaller content about topics that have greater real-world significance, such as God, World War II and former U.S. presidents.[115]

Wikipedia has been praised for making it possible for articles to be updated or created in response to current events. Its editors have also argued that, as a website, Wikipedia is able to include articles on a greater number of subjects than print encyclopedias can.[116]

Notability of article topics[edit]

Wikipedia's notability guidelines, and the application thereof, are the subject of much criticism.[117] Nicholson Baker considers the notability standards arbitrary and essentially unsolvable:[118]

There are quires, reams, bales of controversy over what constitutes notability in Wikipedia: nobody will ever sort it out.

Criticizing the "deletionists", Nicholson Baker then writes:[118]

Still, a lot of good work—verifiable, informative, brain-leapingly strange—is being cast out of this paperless, infinitely expandable accordion folder by people who have a narrow, almost grade-schoolish notion of what sort of curiosity an on-line encyclopedia will be able to satisfy in the years to come. [...] It's harder to improve something that's already written, or to write something altogether new, especially now that so many of the World Book–sanctioned encyclopedic fruits are long plucked. There are some people on Wikipedia now who are just bullies, who take pleasure in wrecking and mocking peoples' work—even to the point of laughing at nonstandard "Engrish." They poke articles full of warnings and citation-needed notes and deletion prods till the topics go away.

Yet another criticism[119] about the deletionists is this: "The increasing difficulty of making a successful edit; the exclusion of casual users; slower growth – all are hallmarks of the deletionists approach."

Complaining that his own biography was on the verge of deletion for lack of notability, Timothy Noah argued that:[120]

Wikipedia's notability policy resembles U.S. immigration policy before 9/11: stringent rules, spotty enforcement. To be notable, a Wikipedia topic must be "the subject of multiple, non-trivial published works from sources that are reliable and independent of the subject and of each other." Although I have written or been quoted in such works, I can't say I've ever been the subject of any. And wouldn't you know, some notability cop cruised past my bio and pulled me over. Unless I get notable in a hurry—win the Nobel Peace Prize? Prove I sired Anna Nicole Smith's baby daughter?—a "sysop" (volunteer techie) will wipe my Wikipedia page clean. It's straight out of Philip K. Dick.

In the same article, Noah mentions that the Pulitzer Prize-winning writer Stacy Schiff was not considered notable enough for a Wikipedia entry before she wrote an extensive New Yorker article on Wikipedia itself.

Liberal bias[edit]

According to Jimmy Wales: "The Wikipedia community is very diverse, from liberal to conservative to libertarian and beyond. If averages mattered, and due to the nature of the wiki software (no voting) they almost certainly don't, I would say that the Wikipedia community is slightly more liberal than the U.S. population on average, because we are global and the international community of English speakers is slightly more liberal than the U.S. population. There are no data or surveys to back that."[121] A number of politically conservative commentators have argued that Wikipedia's coverage is affected by liberal bias. Andrew Schlafly created Conservapedia because he found Wikipedia "increasingly anti-Christian and anti-American" for its frequent use of British spelling and coverage of topics like creationism and the effect of Christianity on the Renaissance.[122] In 2007, an article in The Christian Post criticised Wikipedia's coverage of intelligent design, saying that it was biased and hypocritical.[123] Lawrence Solomon of the National Review stated that Wikipedia articles on subjects like global warming, intelligent design, and Roe v. Wade are slanted in favor of liberal views.[124]

In a September 2010 issue of the conservative weekly Human Events, Rowan Scarborough presented a critique of Wikipedia's coverage of American politicians prominent in the approaching midterm elections as evidence of systemic liberal bias. Scarborough compared the biographical articles of liberal and conservative opponents in Senate races in the Alaska Republican primary and the Delaware and Nevada general election, emphasizing the quantity of negative coverage of tea party-endorsed candidates. He also cites some criticism by Lawrence Solomon and quotes in full the lead section of Wikipedia's article on the conservative wiki Conservapedia as evidence of an underlying bias.[125]

American and corporate media bias[edit]

Tim Anderson, a senior lecturer in political economy at the University of Sydney, said that Wikipedia administrators display a U.S.-oriented bias in their interaction with editors, and in their determination of sources that are appropriate for use on the site. Anderson was outraged after several of the sources he used in his edits to Hugo Chávez, including Venezuela Analysis and Z Magazine, were disallowed as "unusable". Anderson also described Wikipedia's neutral point of view policy to ZDNet Australia as "a facade", and that Wikipedia "hides behind a reliance on corporate media editorials".[126]

Gender bias[edit]

Justine Cassell, a professor and the director of the Human-Computer Interaction Institute at Carnegie Mellon University, has criticized Wikipedia for lacking not only women contributors but also extensive and in-depth encyclopedic attention to many topics regarding gender.[127] An article in The New York Times cites a Wikimedia Foundation study which found that fewer than 13% of contributors to Wikipedia are women. Sue Gardner, the executive director of the foundation, said increasing diversity was about making the encyclopedia "as good as it could be." Factors the article cited as possibly discouraging women from editing included the "obsessive fact-loving realm," associations with the "hard-driving hacker crowd," and the necessity to be "open to very difficult, high-conflict people, even misogynists."[128]

Reliability as a source in other contexts[edit]

Although Wikipedia is stated not to be a primary source, it has been used as evidence in legal cases. In January 2007, The New York Times reported that U.S. courts vary in their treatment of Wikipedia as a source of information, with over 100 judicial rulings having relied on the encyclopedia, including those involving taxes, narcotics, and civil issues such as personal injury and matrimonial issues.[129]

In April 2012, The Wall Street Journal reported that in the five years since the 2007 New York Times story, federal courts of appeals had cited Wikipedia about 95 times. The story also reported that the U.S. Court of Appeals for the Fourth Circuit vacated convictions in a cockfighting case because a juror used Wikipedia to research an element of the crime, expressing in its decision concerns about Wikipedia's reliability.[130]

In one notable case, the trademark of Formula One racing decision,[131] the UK Intellectual Property Office considered both the reliability of Wikipedia, and its usefulness as a reliable source of evidence:

Wikipedia has sometimes suffered from the self-editing that is intrinsic to it, giving rise at times to potentially libellous statements. However, inherently, I cannot see that what is in Wikipedia is any less likely to be true than what is published in a book or on the websites of news organisations. [Formula One's lawyer] did not express any concerns about the Wikipedia evidence [presented by the plaintiff]. I consider that the evidence from Wikipedia can be taken at face value." The case turned substantively upon evidence cited from Wikipedia in 2006 as to the usage and interpretation of the term Formula One.

In the United States, the United States Court of Federal Claims has ruled that "Wikipedia may not be a reliable source of information."[132] and "...Articles [from Wikipedia] do not – at least on their face – remotely meet this reliability requirement...A review of the Wikipedia website reveals a pervasive and, for our purposes, disturbing series of disclaimers...".[129][133]

Wikipedia has also become a key source for some current new events such as the 2007 Virginia Tech massacre, when the New York Times cites Wikimedia to report 750,000 page views of the article in the two days after the event:

Even The Roanoke Times, which is published near Blacksburg, Virginia, where the university is located, noted on Thursday that Wikipedia 'has emerged as the clearinghouse for detailed information on the event'.[134]

The Washington Post commented, in the context of 2008 Presidential election candidate biographies, that despite occasional brief vandalism, "it's hard to find a more up-to-date, detailed, thorough article on Obama than Wikipedia's. As of Friday (14 September 2007), Obama's article – more than 22 pages long, with 15 sections covering his personal and professional life – had a reference list of 167 sources."[135]

Broad opinions[edit]

Several commentators have drawn a middle ground, asserting that the project contains much valuable knowledge and has some reliability, even if the degree is not yet assessed with certainty.

Others taking this view include danah boyd, who in 2005 discussed Wikipedia as an academic source, concluding that "[i]t will never be an encyclopedia, but it will contain extensive knowledge that is quite valuable for different purposes",[136] and Bill Thompson who stated "I use the Wikipedia a lot. It is a good starting point for serious research, but I would never accept something that I read there without checking."[89]

Information Today's March 2006 article[57] concludes on a similar theme:

The inconvenient reality is that people and their products are messy, whether produced in a top-down or bottom-up manner. Almost every source includes errors... Many non-fiction books are produced via an appallingly sloppy process... In this author's opinion, the flap over Wikipedia was significantly overblown, but contained a silver lining: People are becoming more aware of the perils of accepting information at face value. They have learned not to consult just one source.

Dan Gillmor, a Silicon Valley commentator and author commented in October 2004 that, "I don't think anyone is saying Wikipedia is an absolute replacement for a traditional encyclopedia. But in the topics I know something about, I've found Wikipedia to be as accurate as any other source I've found."[52]

Larry Sanger stated on Kuro5hin in 2001 that "Given enough eyeballs, all errors are shallow",[137] which is a paraphrase of Linus' Law of open-source development.

Likewise, technology figure Joi Ito wrote on Wikipedia's authority, "[a]lthough it depends a bit on the field, the question is whether something is more likely to be true coming from a source whose resume sounds authoritative, or a source that has been viewed by hundreds of thousands of people (with the ability to comment) and has survived."[138]

In a 2008 letter to the editor of Physics Today, Gregg Jaeger, an associate professor at Boston University,[139] has characterized Wikipedia as a medium that is susceptible to fostering "anarchy and distortions" in relation to scientific information.[140] The letter was in response to a review of his book Quantum Information: An Overview, that had questioned "whether there is an audience for such encyclopedic texts, especially given the easy access to online sources of information such as the arXiv e-print server and Wikipedia."

People known to use or recommend Wikipedia as a reference source include film critic Roger Ebert,[141][142][143][144] comedian Rosie O'Donnell,[145] University of Maryland physicist Robert L. Park,[146] Rutgers University sociology professor Ted Goertzel[147][148] and scientific skepticism promoter and investigator James Randi.[149] Periodicals that publish articles featuring citations of Wikipedia as a source include the American science magazines Skeptic[150][151] and Skeptical Inquirer.[152] In the January 2013 episode of his talk show, Stossel, about how ideas can flourish without regulation, journalist John Stossel interviewed Wikipedia co-founder Jimmy Wales, and discussed the success of Wikipedia's model versus that of Britannica, during which Stossel stated that his own Wikipedia article exhibited only one error.[153]

Jean Goodwin wrote on the reasons why Wikipedia may be trusted. According to him, while readers may not assess the actual expertise of the authors of a given article, they may assess the passion of Wikipedians, and in so far provide a reason for trust.[154]

Tools for testing the reliability of articles[edit]

Screenshot of Wiki-Watch rating of the article Reliability of Wikipedia rated as reliable source and additional orange WikiTrust marks for questionable edits

While experienced editors can view the article history and discussion page, for normal users it is not so easy to check whether information from Wikipedia is reliable. University projects from California, Switzerland and Germany try to improve that by methods of formal analysis and data mining. Wiki-Watch from Germany, which was inspired by the WikiBu from Switzerland, shows an evaluation up to five-stars for every English or German article in Wikipedia. Part of this rating is the Californian tool WikiTrust which shows the trustworthiness of single text parts of Wikipedia articles by white (trustworthy) or orange (not trustworthy) markings.[155]

Notable incidents[edit]

False biographical information[edit]

Cached version of a deleted biographical hoax in the French Wikipedia. Created in January 2007, the article on the fictional 18th century naturalist Léon Robert de L'Astran was not deleted until June 2010, when a historian identified it as a hoax.[156]

Inaccurate information may persist in Wikipedia for a long time before it is challenged. The most prominent cases reported by mainstream media involved biographies of living persons.

The Seigenthaler incident demonstrated that the subject of a biographical article must sometimes fix blatant lies about his or her own life. In May 2005, a user edited the biographical article on John Seigenthaler Sr. so that it contained several false and defamatory statements.[14] The inaccurate claims went unnoticed between May and September 2005 when they were discovered by Victor S. Johnson, Jr., a friend of Seigenthaler. Wikipedia content is often mirrored at sites such as, which means that incorrect information can be replicated alongside correct information through a number of web sources. Such information can develop a misleading air of authority because of its presence at such sites:[157]

Then [Seigenthaler's] son discovered that his father's hoax biography also appeared on two other sites, and, which took direct feeds from Wikipedia. It was out there for four months before Seigenthaler realized and got the Wikipedia entry replaced with a more reliable account. The lies remained for another three weeks on the mirror sites downstream.

Seth Finkelstein reported in an article in The Guardian on his efforts to remove his own biography page from Wikipedia, simply because it was subjected to defamation:[158]

Wikipedia has a short biography of me, originally added in February 2004, mostly concerned with my internet civil liberties achievements. After discovering in May 2006 that it had been vandalised in March, possibly by a long-time opponent, and that the attack had been subsequently propagated to many other sites which (legally) repackage Wikipedia's content, the article's existence seemed to me overall to be harmful rather than helpful. For people who are not very prominent, Wikipedia biographies can be an "attractive nuisance". It says, to every troll, vandal, and score-settler: "Here's an article about a person where you can, with no accountability whatsoever, write any libel, defamation, or smear. It won't be a marginal comment with the social status of an inconsequential rant, but rather will be made prominent about the person, and reputation-laundered with the institutional status of an encyclopedia."

In the same article Finkelstein recounts how he voted his own biography as "not notable enough" in order to have it removed from Wikipedia. He goes on to recount a similar story involving Angela Beesley, previously a prominent member of the foundation which runs Wikipedia.

In November 2005, the biography of Jens Stoltenberg, the Norwegian Prime Minister, was edited to contain libelous statements.[159]

Taner Akçam, a Turkish history professor at the University of Minnesota, was detained at the Montreal airport, as his article was vandalized by Turkish nationalists in 2007. While this mistake was resolved, he was again arrested in US for the same suspicion two days later.[160]

In another example, on March 2, 2007, reported that Hillary Rodham Clinton had been incorrectly listed for 20 months in her Wikipedia biography as valedictorian of her class of 1969 at Wellesley College. (Hillary Rodham was not the valedictorian, though she did speak at commencement.)[161] The article included a link to the Wikipedia edit,[162] where the incorrect information was added on July 9, 2005. After the report, the inaccurate information was removed the same day.[163] Between the two edits, the wrong information had stayed in the Clinton article while it was edited more than 4,800 times over 20 months.

Attempts to perpetrate hoaxes may not be confined to editing Wikipedia articles. In October 2005 Alan Mcilwraith, a former call centre worker from Scotland created a Wikipedia article in which he claimed to be a highly decorated war hero. The article was quickly identified by other users as unreliable (see Wikipedia Signpost article 17 April 2006). However, Mcilwraith had also succeeded in convincing a number of charities and media organizations that he was who he claimed to be:[164]

The 28-year-old, who calls himself Captain Sir Alan McIlwraith, KBE, DSO, MC, has mixed with celebrities for at least one fundraising event. But last night, an Army spokesman said: "I can confirm he is a fraud. He has never been an officer, soldier or Army cadet."

In May 2010, French politician Ségolène Royal publicly praised the memory of Léon-Robert de l'Astran, an 18th-century naturalist, humanist and son of a slave trader, who had opposed the slave trade. The newspaper Sud-Ouest revealed a month later that de l'Astran had never existed—except as the subject of an article in the French Wikipedia. Historian Jean-Louis Mahé discovered that de l'Astran was fictional after a student, interested by Royal's praise of him, asked Mahé about him. Mahé's research led him to realise that de l'Astran did not exist in any archives, and he traced the hoax back to the Rotary Club of La Rochelle. The article, created by members of the Club in January 2007, had thus remained online for three years—unsourced—before the hoax was uncovered. Upon Sud-Ouest's revelation—repeated in other major French newspapers—French Wikipedia administrator DonCamillo immediately deleted the article.[15][156][165][166][167][168][169]

There have also been instances of users deliberately inserting false information into Wikipedia in order to test the system and demonstrate its alleged unreliability. For example, Gene Weingarten, a journalist, ran such a test in 2007 by anonymously inserting false information into his own biography. The fabrications were removed 27 hours later by a Wikipedia editor who was regularly watching changes to that article.[170] Television personality Stephen Colbert lampooned this drawback of Wikipedia, calling it wikiality.

"Death by Wikipedia" is a phenomenon in which a person is erroneously proclaimed dead through vandalism. Articles about the comedian Paul Reiser, British television host Vernon Kay, and the West Virginia Senator Robert Byrd, who died on June 28, 2010, have been vandalized in this way.[171][172][173]

Wikipedia considers vandalism as "any addition, removal, or change of content in a deliberate attempt to compromise the integrity of Wikipedia". The Wikipedia page "Researching with Wikipedia" states:

Wikipedia's radical openness means that any given article may be, at any given moment, in a bad state: for example, it could be in the middle of a large edit or it could have been recently vandalized. While blatant vandalism is usually easily spotted and rapidly corrected, Wikipedia is certainly more subject to subtle vandalism than a typical reference work.

Other false information[edit]

In June 2007, an anonymous Wikipedia contributor became involved in the Chris Benoit double murder and suicide because of an unverified piece of information he added to the Chris Benoit English Wikipedia article. This information regarding Benoit's wife's death was added fourteen hours before police discovered the bodies of Benoit and his family.[174] Police detectives seized computer equipment from the man held responsible for the postings, but believed he was uninvolved and did not press charges.[175]

The IP address from which the edit was made was traced to earlier instances of Wikipedia vandalism. The contributor apologized on Wikinews, saying:

I will never vandalize anything on Wikipedia or post wrongful information. I will never post anything here again unless it is pure fact ...[176]

On 29 August 2008, shortly after the first round draw was completed for UEFA Europa League football cup, an edit was made to the article for the football club AC Omonia, apparently by users of the website B3ta,[177] which added the following erroneous information to the section titled "The fans".

A small but loyal group of fans are lovingly called "The Zany Ones" – they like to wear hats made from discarded shoes and have a song about a little potato.

On 18 September 2008, David Anderson, a British journalist writing for the Daily Mirror, quoted this in his match preview ahead of Omonia's game with Manchester City, which appeared in the web and print versions of the Mirror and the nickname was quoted in subsequent editions on 19 September.[178][179]

In a 2009 incident, University College Dublin sociology student Shane Fitzgerald added an incorrect quote to the article on the recently deceased composer Maurice Jarre. Fitzgerald wanted to demonstrate the potential dangers of news reporters' reliance on the internet for information.[180] Although Fitzgerald's edits were removed three times from the Wikipedia article for lack of sourcing,[181] they were nevertheless copied into obituary columns in newspapers worldwide.[182] Fitzgerald believes that if he had not come forward his quote would have remained in history as fact.[181]

The death of Norman Wisdom in October 2010 led several major newspapers to repeat the false claim, drawn from Wikipedia, that he was the author of the lyrics of the Second World War song "(There'll Be Bluebirds Over) The White Cliffs of Dover".[183]

After the 2010 FIFA World Cup, FIFA president Sepp Blatter was presented with the Order of the Companions of Oliver Reginald Tambo. The citation, however, read: "The Order of the Companions of OR Tambo in Gold – awarded to Joseph Sepp Bellend Blatter (1936 – ) for his exceptional contribution to the field of football and support for the hosting of the Fifa World Cup on the African continent," after the name on his Wikipedia entry was vandalised.[184]

In October 2012 the Asian Football Confederation official website published an article about the United Arab Emirates national football team's bid to qualify for the 2015 AFC Asian Cup, in which the team's nickname was stated to be the "Sand Monkeys." This was the indirect result of vandalism of the Wikipedia article on the team, and the AFC was forced to apologise for what was perceived as a racist slur.[185][186]

In November 2012, Lord Leveson was embarrassed when he named a "Brett Straub" as one of the founders of The Independent newspaper in the Leveson report. The name had been added to the Wikipedia article on The Independent over a year prior, and turned out to be that of a 25-year-old Californian, whose friend had added his name to a string of Wikipedia pages as a prank.[187] Straub was tracked down by The Telegraph and commented, "The fact someone, especially a judge, has believed something on Wikipedia is kind of shocking. My friend went on and edited a bunch of Wikipedia pages and put my name there. [...] I knew my friend had done it but I didn't know how to change them back and I thought someone would. At one point I was the creator of Coca-Cola or something. You know how easy it is to change Wikipedia. Every time he came across a red linked name he put my name in its place."[188]

In December 2012, an article titled "Bicholim Conflict" was deleted after standing since 2007.[189] It talked about a war that took place in India between the years 1640 and 1641, but was later confirmed to be completely fictitious.[190] The hoax article had won Wikipedia's "Good Article" award, a status conferred on fewer than 1 percent of articles on the site, a few months after its creation in 2007, and held that status for five years.[191]

In March 2013, it was discovered that both Wikipedia and IMDB had for three-and-a-half years contained articles on a fictitious Russian filmmaker named Yuri Gadyukin. False information had been planted in both sites as part of a viral promotion campaign for an upcoming film.[192]

In March 2015, it became known that an article on Wikipedia entitled "Jar'Edo Wens", purportedly about an Australian aboriginal deity of that name, was a hoax. The article had survived for more than nine years before being deleted, making it the longest-lived documented hoax article in Wikipedia's history.[193]

Conflict-of-interest editing on Wikipedia[edit]

Political interests and advocacy[edit]

While Wikipedia policy requires articles to have a neutral point of view, there have been attempts to place a spin on articles. In January 2006 several staffers of members of the U.S. House of Representatives attempted to cleanse their respective bosses' biographies on Wikipedia, and to insert negative remarks on political opponents. References to a campaign promise by Martin Meehan to surrender his seat in 2000 were deleted, and negative comments were inserted into the articles on U.S. Senator Bill Frist and Eric Cantor, a congressman from Virginia. Numerous other changes were made from an IP address which is assigned to the House of Representatives.[194] In an interview, Jimmy Wales remarked that the changes were "not cool."[195]

On August 31, 2008, The New York Times ran an article detailing the edits made to the biography of Sarah Palin in the wake of her nomination as running mate of John McCain. During the 24 hours before the McCain campaign announcement, 30 edits, many of them flattering details, were made to the article by Wikipedia single-purpose user identity Young Trigg. This person later acknowledged working on the McCain campaign, and having several Wikipedia user accounts.[196][197]

Larry Delay and Pablo Bachelet write that from their perspective, some articles dealing with Latin American history and groups (such as the Sandinistas and Cuba) lack political neutrality and are written from a sympathetic Marxist perspective which treats socialist dictatorships favorably at the expense of alternate positions.[198][199][200]

In November 2007, libelous accusations were made against two politicians from southwestern France, Jean-Pierre Grand and Hélène Mandroux-Colas, on their Wikipedia biographies. Jean-Pierre Grand asked the president of the French National Assembly and the Prime Minister of France to reinforce the legislation on the penal responsibility of Internet sites and of authors who peddle false information in order to cause harm.[201] Senator Jean Louis Masson then requested the Minister of Justice to tell him whether it would be possible to increase the criminal responsibilities of hosting providers, site operators, and authors of libelous content; the minister declined to do so, recalling the existing rules in the LCEN law.[202]

In 2009, Wikipedia banned the Church of Scientology from editing any articles on its site. The Wikipedia articles concerning Scientology were edited by members of the group to improve its portrayal.[203]

On August 25, 2010, the Toronto Star reported that the Canadian "government is now conducting two investigations into federal employees who have taken to Wikipedia to express their opinion on federal policies and bitter political debates."[204]

In 2010, Al Jazeera's Teymoor Nabili suggested that the article Cyrus Cylinder had been edited for political purposes by "an apparent tussle of opinions in the shadowy world of hard drives and 'independent' editors that comprise the Wikipedia industry." He suggested that after the Iranian presidential election, 2009 and the ensuing "anti-Iranian activities" a "strenuous attempt to portray the cylinder as nothing more than the propaganda tool of an aggressive invader" was visible. The edits following his analysis of the edits during 2009 and 2010, represented "a complete dismissal of the suggestion that the cylinder, or Cyrus' actions, represent concern for human rights or any kind of enlightened intent," in stark contrast to Cyrus' own reputation (among the people of Babylon) as written in the Old Testament.[205]

Arab-Israeli conflict[edit]

In April 2008, the Boston-based Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America (CAMERA) organized an e-mail campaign to encourage readers to correct perceived Israel-related biases and inconsistencies in Wikipedia.[206] Excerpts of some of the e-mails were published in the July 2008 issue of Harper's Magazine under the title of "Candid camera".[207]

CAMERA argued the excerpts were unrepresentative and that it had explicitly campaigned merely "toward encouraging people to learn about and edit the online encyclopedia for accuracy".[208] According to some defenders of CAMERA, serious misrepresentations of CAMERA's role emanated from the competing Electronic Intifada group; moreover, it is said, some other Palestinian advocacy groups have been guilty of systematic misrepresentations and manipulative behaviors but have not suffered bans of editors amongst their staff or volunteers.[209][210]

Five editors involved in the campaign were sanctioned by Wikipedia administrators.[211] Israeli diplomat David Saranga said that Wikipedia is generally fair in regard to Israel. When confronted with the fact that the entry on Israel mentioned the word "occupation" nine times, whereas the entry on the Palestinian People mentioned "terror" only once, he replied

"It means only one thing: Israelis should be more active on Wikipedia. Instead of blaming it, they should go on the site much more, and try and change it."[212]

Political commentator Haviv Rettig Gur, reviewing widespread perceptions in Israel of systemic bias in Wikipedia articles, has argued that there are deeper structural problems creating this bias: anonymous editing favors biased results, especially if those Gur calls "pro-Palestinian activists" organize concerted campaigns as has been done in articles dealing with Arab-Israeli issues, and current Wikipedia policies, while well-meant, have proven ineffective in handling this.[213]

On 3 August 2010, it was reported that the Yesha Council together with Israel Sheli (My Israel), a network of online pro-Israel activists committed to spreading Zionism online, were organizing people at a workshop in Jerusalem to teach them how to edit Wikipedia articles in a pro-Israeli way.[122][214][215] Around 50 people took part in the course.[216]

The project organiser, Ayelet Shaked, who has since been elected to Israel's parliament, was interviewed on Arutz Sheva Radio. She emphasized that the information has to be reliable and meet Wikipedia rules. She cited some examples such as the use of the term "occupation" in Wikipedia entries, as well as in the editing of entries that link Israel with Judea and Samaria and Jewish history".[217]

"We don't want to change Wikipedia or turn it into a propaganda arm," commented Naftali Bennett, director of the Yesha Council. "We just want to show the other side. People think that Israelis are mean, evil people who only want to hurt Arabs all day."[218] "The idea is not to make Wikipedia rightist but for it to include our point of view," he said in another interview.[216]

A course participant explained that the course is not a "Zionist conspiracy to take over Wikipedia"; rather, it is an attempt to balance information about disputed issues presented in the online encyclopedia.

[T]he goal of this workshop was to train a number of pro-Israelis how to edit Wikipedia so that more people could present the Israeli side of things, and thus the content would be more balanced... Wikipedia is meant to be a fair and balanced source, and it is that way by having people from all across the spectrum contributing to the content.[219]

Following the course announcement, Abdul Nasser An-Najar, the head of Palestinian Journalists Syndicate said there were plans to set up a counter group to ensure the Palestinian view is presented online as the "next regional war will be [a] media war."[218]

In 2011, Wikipedia founder Jimmy Wales stated in retrospect about the course organized by Israel Sheli, "we saw absolutely no impact from that effort whatsoever. I don't think it ever – it was in the press but we never saw any impact."[220]

Corporate public relations industry[edit]

In January, 2012, members of the public relations industry created the Corporate Representatives for Ethical Wikipedia Engagement (CREWE) Facebook group with the stated goal of maintaining accurate articles about corporations.[221]

Editing for financial rewards[edit]

In an October 2012 Salon story, Wikipedia co-founder Jimmy Wales stated that he was against the practice of paid editing of Wikipedia, as are a number long-time members of Wikipedia's community. Nonetheless, a number of organizations do pay employees to edit Wikipedia articles, with one writer, Soraya Field Fiorio, stating that she writes commissioned Wikipedia articles for writers and musicians for $30 an hour. According to Fiorio, her clients control the article's content in the same way that they control press releases, which function as part of publicity strategies.[222] In January 2007, Rick Jelliffe claimed in a story carried by CBS[223] and IDG News Service[224][225] that Microsoft had offered him compensation in exchange for his future editorial services on OOXML. A Microsoft spokesperson, quoted by CBS, commented that "Microsoft and the writer, Rick Jelliffe, had not determined a price and no money had changed hands, but they had agreed that the company would not be allowed to review his writing before submission". CBS also quoted Jimmy Wales as having expressed his disapproval of Microsoft's involvement: "We were very disappointed to hear that Microsoft was taking that approach."

In a story covered by the BBC, Jeffrey Merkey claimed that in exchange for a donation his Wikipedia entry was edited in his favor. Jay Walsh, a spokesman for Wikipedia, flatly denied the allegations in an interview given to the Daily Telegraph.[226]

In a story covered by InformationWeek, Eric Goldman, assistant law professor at Santa Clara University in California argued that "eventually, marketers will build scripts to edit Wikipedia pages to insert links and conduct automated attacks on Wikipedia",[227] thus putting the encyclopedia beyond the ability of its editors to provide countermeasures against the attackers, particularly because of a vicious circle where the strain of responding to these attacks drives core contributors away, increasing the strain on those who remain.[228] However, Wikipedia operates bots to aid in the detection and removal of vandalism, and uses nofollow and a CAPTCHA to discourage and filter additions of external links.

Conflicts involving Wikipedia policy makers[edit]

In February 2008, British technology news and opinion website The Register stated that a prominent administrator of Wikipedia had edited a topic area where he had a conflict of interest to keep criticism to a bare minimum, as well as altering the Wikipedia policies regarding personal biography and conflict of interest to favour his editing.

Some of the most scathing criticism of Wikipedia's claimed neutrality came in The Register, which in turn was allegedly criticized by founding members of the project. According to The Register:[229]

In short, Wikipedia is a cult. Or at least, the inner circle is a cult. We aren't the first to make this observation. On the inside, they reinforce each other's beliefs. And if anyone on the outside questions those beliefs, they circle the wagons. They deny the facts. They attack the attacker. After our Jossi Fresco story, Fresco didn't refute our reporting. He simply accused us of "yellow journalism". After our article, Wales called us "trash".

Charles Arthur in The Guardian said that "Wikipedia, and so many other online activities, show all the outward characteristics of a cult."[230]

In February 2015, a longstanding Wikipedia administrator was site-banned after Wikipedia's arbitration committee found that he or she had, over a period of several years, manipulated the content of Wikipedia articles to add positive content and remove negative content about the controversial Indian Institute of Planning and Management and its dean, Arindam Chaudhuri. An Indian journalist commented in Newsweek on the importance of the Wikipedia article to the institute's PR campaign and voiced the opinion that "by letting this go on for so long, Wikipedia has messed up perhaps 15,000 students' lives".[231][232]

In March 2015, an article titled "Jar'Edo Wens" (probably a play on the name "Jared Owens") was reported to be the longest-lasting Wikipedia hoax discovered to date. The article, which purported to be about an Australian aboriginal deity, had lasted nine years and nine months on Wikipedia, and spawned mentions of the fake god on numerous other websites as well as in an academic book titled Atheism and the Case Against Christ.[233][234][235]

Scientific disputes[edit]

The 2005 Nature study also gave two brief examples of challenges that Wikipedian science writers purportedly faced on Wikipedia. The first concerned the addition of a section on violence to the schizophrenia article, which exhibited the view of one of the article's regular editors, neuropsychologist Vaughan Bell, that it was little more than a "rant" about the need to lock people up, and that editing it stimulated him to look up the literature on the topic.[2]

The second dispute reported by Nature involved the climatologist William Connolley related to protracted disputes between editors of climate change topics, in which Connolley was placed on parole and several opponents banned from editing climate related articles for six months;[2] a separate paper commented that this was more about etiquette than bias and that Connolley did "not suffer fools gladly".[236]

See also[edit]


  1. ^ Katharine Q. Seelye (4 December 2005). "Snared in the Web of a Wikipedia Liar". New York Times.
  2. ^ a b c d e Giles, J. (2005). "Internet encyclopaedias go head to head: Jimmy Wales' Wikipedia comes close to Britannica in terms of the accuracy of its science entries". Nature. 438 (7070): 900–1. Bibcode:2005Natur.438..900G. doi:10.1038/438900a. PMID 16355180. The study (which was not in itself peer reviewed) was cited in many news articles such as this: "Wikipedia survives research test". BBC News. BBC. December 15, 2005.
  3. ^ Fatally Flawed: Refuting the recent study on encyclopedic accuracy by the journal Nature Encyclopædia Britannica, Inc., March 2006
  4. ^ Nature: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 30. März 2006, abgerufen am 19. März 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  5. ^ Wood, A; Struthers, K (2010). "Pathology education, Wikipedia and the Net generation". Medical teacher. 32 (7): 618. doi:10.3109/0142159X.2010.497719. PMID 20653388. We have identified Wikipedia as an informative and accurate source for Pathology education and believe that Wikipedia is potentially an important learning tool for of the 'Net Generation'.
  6. ^ a b S. Robert Lichter, Ph.D,,: Are chemicals killing us? Statistical Assessment Service, May 21, 2009
  7. ^ Leithner, A; Maurer-Ertl, W; Glehr, M; Friesenbichler, J; Leithner, K; Windhager, R (Jul–Aug 2010). "Wikipedia and osteosarcoma: a trustworthy patients' information?". Journal of the American Medical Informatics Association : JAMIA. 17 (4): 373–4. doi:10.1136/jamia.2010.004507. PMC 2995655. PMID 20595302.
  8. ^ a b Lua error in package.lua at line 80: module 'Module:Citation/CS1/Suggestions' not found.
  9. ^ a b c Reavley, N. J.; MacKinnon, A. J.; Morgan, A. J.; Alvarez-Jimenez, M.; Hetrick, S. E.; Killackey, E.; Nelson, B.; Purcell, R.; Yap, M. B. H.; Jorm, A. F. (2011). "Quality of information sources about mental disorders: A comparison of Wikipedia with centrally controlled web and printed sources". Psychological Medicine. 42 (8): 1. doi:10.1017/S003329171100287X.
  10. ^ Rajagopalan, M. S.; Khanna, V. K.; Leiter, Y.; Stott, M.; Showalter, T. N.; Dicker, A. P.; Lawrence, Y. R. (2011). "Patient-Oriented Cancer Information on the Internet: A Comparison of Wikipedia and a Professionally Maintained Database". Journal of Oncology Practice. 7 (5): 319–323. doi:10.1200/JOP.2010.000209. PMC 3170066. PMID 22211130.
  11. ^ Azer, S. A. (2014). "Evaluation of gastroenterology and hepatology articles on Wikipedia". European Journal of Gastroenterology & Hepatology. 26 (2): 155–63. doi:10.1097/MEG.0000000000000003. PMID 24276492.
  12. ^ history flow: results IBM Collaborative User Experience Research Group, 2003
  13. ^ Fernanda B. Viégas, Martin Wattenberg, Kushal Dave: Studying Cooperation and Conflict between Authors with history flow Visualizations. Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, 575–582, Vienna 2004, ISBN 1-58113-702-8
  14. ^ a b John Seigenthaler (2005-11-29). "A false Wikipedia "biography"". USA Today.
  15. ^ a b Sage, Adam (June 9, 2010). "Ségolène Royal and Wikipedia duped by tale of anti-slavery activist". The Times. London. Retrieved June 17, 2011.
  16. ^ Anthony, Smith, Williamson: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Abgerufen am 5. November 2007: „We find that quality that is associated with contributor motivations ... Registered users' quality increases with more contributions ... Surprisingly, however, we find the highest quality from the vast numbers of anonymous 'Good Samaritans' who contribute only once. Our findings that Good Samaritans as well as committed "zealots" contribute high quality content to Wikipedia suggest that it is the quantity as well as the quality of contributors that positively affects the quality of open source production.“Vorlage:Cite web/temporärTemplate:Cite book/Meldung
  17. ^ John Timmer: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Ars Technica, 18. Oktober 2007, abgerufen am 27. Oktober 2007: „Good samaritans with less than 100 edits made higher-quality contributions than those with registered accounts and equal amounts of content. In fact, anonymous contributors with a single edit had the highest quality of any group. But quality steadily declined, and more-frequent anonymous contributors were anything but Samaritans; their contributions generally didn't survive editing... The authors also recognize that contributions in the form of stubs on obscure topics might survive unaltered indefinitely, inflating the importance of single contributions...Objective ratings of quality are difficult, and it's hard to fault the authors for attempting to find an easily-measured proxy for it. In the absence of independent correlation, however, it's not clear that the measurement used actually works as a proxy. Combined with the concerns regarding anonymous contributor identity, there are enough problems with this study that the original question should probably be considered unanswered, regardless of how intuitively satisfying these results are.“Vorlage:Cite web/temporär
  18. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". s23Wiki, abgerufen am 29. Juli 2011.Vorlage:Cite web/temporär
  19. ^ Besiki Stvilia; Twidale, Michael B.; Smith, Linda C.; Gasser, Les (April 2008). "Information Quality Work Organization in Wikipedia" (PDF). Journal of the American Society for Information Science and Technology. 59 (6): 983–1001. doi:10.1002/asi.20813.
  20. ^ Angwin, Julia (2009-11-27). "Volunteers Log Off as Wikipedia Ages". The Wall Street Journal.
  21. ^ Longo L., Dondio P., Barrett S. (2007). "Temporal Factors to evaluate trustworthiness of virtual identities" (PDF). Third International Workshop on the Value of Security through Collaboration, SECURECOMM. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  22. ^ Fearnow, Benjamin (2014-01-31). "Report: Wikipedia The Top Source Of Health Care Info For Doctors, Patients". CBS.
  23. ^ "Can you trust Wikipedia?". London: The Guardian. 2005-10-24. Retrieved 2007-10-28.
  24. ^ "Supplementary information to accompany Nature news article "Internet encyclopedias go head to head"". Nature. 2005-12-22.[dead link]
  25. ^ a b Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Encyclopædia Britannica, Inc., März 2006, abgerufen am 30. Juni 2009.Vorlage:Cite web/temporär
  26. ^ "Britannica attacks". Nature. 440 (7084): 582. 2006-03-30. Bibcode:2006Natur.440R.582.. doi:10.1038/440582b. PMID 16572128. Retrieved 2006-07-14.
  27. ^ "Wikipedia study 'fatally flawed'". BBC News. 2006-03-24.
  28. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 23. März 2006, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  29. ^ "Encyclopædia Britannica and Nature: a response" (PDF). Nature Press release. 2006-03-23.
  30. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 2. Juni 2007, abgerufen am 29. April 2014.Vorlage:Cite web/temporär
  31. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., abgerufen am 29. April 2014.Vorlage:Cite web/temporär
  32. ^ See author acknowledged comments in response to the citation of the Nature study, at PLoS One, 2014, "Citation of fundamentally flawed Nature quality 'study'", In response to T. Yasseri et al. (2012) Dynamics of Conflicts in Wikipedia, Published 20 June 2012, DOI 10.1371/journal.pone.0038869, see [1], accessed 21 July 2014.
  33. ^ Roy Rosenzweig (June 2006). "Can History be Open Source? Wikipedia and the Future of the Past". The Journal of American History. 93 (1): 117–146. doi:10.2307/4486062. Retrieved 2006-08-11. (Center for History and New Media)
  34. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Mai 2006, abgerufen am 10. Dezember 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  35. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Larry Press, Professor of Computer Information Systems, California State University, 2006, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  36. ^ Michael Kurzidim: Wissenswettstreit. Die kostenlose Wikipedia tritt gegen die Marktführer Encarta und Brockhaus an, in: c't 21/2004, October 4, 2004, S. 132–139.
  37. ^ Dorothee Wiegand: "Entdeckungsreise. Digitale Enzyklopädien erklären die Welt." c't 6/2007, March 5, 2007, p. 136-145. Original quote: "Wir haben in den Texten der freien Enzyklopädie nicht mehr Fehler gefunden als in denen der kommerziellen Konkurrenz"
  38. ^ George Bragues: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". SSRN, April 2007;.Vorlage:Cite web/temporär
  39. ^ a b c PC Pro magazine, August 2007, p. 136, "Wikipedia Uncovered"
  40. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle".Vorlage:Cite web/temporär
  41. ^ Wikipedia: Wissen für alle. Stern 50/2007, December 6, 2007, pp. 30–44
  42. ^ Wikipedia schlägt Brockhaus Stern online, December 5, 2007 (summary of the test) Google translation
  43. ^ K.C. Jones: German Wikipedia Outranks Traditional Encyclopedia's Online Version. InformationWeek, December 7, 2007
  44. ^ Simon Williams: Wikipedia vs Encyclopaedia: A question of trust? Are online resources reliable or should we stick to traditional encyclopaedias?, April 21, 2008, The full version of this article is published in PC Plus magazine, issue 268.
  45. ^ Rector, Lucy Holman. "Comparison of Wikipedia and other encyclopedias for accuracy, breadth, and depth in historical articles". Reference Services Review. 36 (1): 7–22. doi:10.1108/00907320810851998.
  46. ^ Brown, Adam R. (8 April 2011). "Wikipedia as a Data Source for Political Scientists: Accuracy and Completeness of Coverage". PS: Political Science & Politics. 44 (02): 339–343. doi:10.1017/S1049096511000199.
  47. ^ Greenstein, Shane; Zhu, Feng: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Juni 2012, abgerufen am 20. Februar 2015.Vorlage:Cite web/temporär
  48. ^ Hwang, Thomas J.; Bourgeois, Florence T.; Seeger, John D. (26 June 2014). "Drug Safety in the Digital Age". New England Journal of Medicine. 370 (26): 2460–2462. doi:10.1056/NEJMp1401767.
  49. ^ Phillips, Jennifer; Lam, Connie; Palmisano, Lisa (1 July 2014). "Analysis of the accuracy and readability of herbal supplement information on Wikipedia". Journal of the American Pharmacists Association. 54 (4): 406. doi:10.1331/JAPhA.2014.13181.
  50. ^ Kräenbring, Jona; Monzon Penza, Tika; Gutmann, Joanna; Muehlich, Susanne; Zolk, Oliver; Wojnowski, Leszek; Maas, Renke; Engelhardt, Stefan; Sarikas, Antonio; Lovis, Christian (24 September 2014). "Accuracy and Completeness of Drug Information in Wikipedia: A Comparison with Standard Textbooks of Pharmacology". PLoS ONE. 9 (9): e106930. doi:10.1371/journal.pone.0106930.
  51. ^ Self description taken from blog biography, Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Phil Bradley, 2007, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  52. ^ a b c d Simon Waldman (October 26, 2004). "Who knows?". The Guardian. London. Retrieved 2011-02-03.
  53. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Library Journal, April 2006, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  54. ^ Michael Gorman: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Encyclopædia Britannica, Inc., abgerufen am 30. März 2011.Vorlage:Cite web/temporär
  55. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 30. April 2007, abgerufen am 13. April 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  56. ^ Peter Binkley: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Feliciter 52 (2006), no. 2, 59–61, 2006, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  57. ^ a b c Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Searcher ("The Magazine for Database Professionals"), part of Information Today, Inc., März 2006, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  58. ^ a b Lysa Chen: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 28. März 2007, abgerufen am 2. April 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  59. ^ Youngwood, Susan (April 1, 2007). "Wikipedia: What do they know; when do they know it, and when can we trust it?". Rutland Herald. Retrieved 2007-04-05. Perhaps the most important thing to understand about Wikipedia – both its genius and its Achilles heel – is that anyone can create or modify an entry. Anyone means your 10-year-old neighbor or a Nobel Prize winner – or an editor like me, who is itching to correct a grammar error in that Wikipedia entry that I just quoted. Entries can be edited by numerous people and be in constant flux. What you read now might change in five minutes. Five seconds, even.
  60. ^ Adrian Riskin: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Abgerufen am 24. Oktober 2013.Vorlage:Cite web/temporär
  61. ^ "A Stand Against Wikipedia", Inside Higher Ed (January 26, 2007). Retrieved on January 27, 2007.
  62. ^ McHenry, Robert (2004-11-15). "The Faith-Based Encyclopedia". Tech Central Station. Retrieved 2008-10-12.
  63. ^ Noam Cohen: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". NY Times News Service, 27. Februar 2007, abgerufen am 16. April 2007: „Middlebury professor Thomas Beyer, of the Russian department, said: 'I guess I am not terribly impressed by anyone citing an encyclopedia as a reference point, but I am not against using it as a starting point.'“Vorlage:Cite web/temporär
  64. ^ Chesney, Thomas (May 16, 2006). "An empirical examination of Wikipedia's credibility". Retrieved 2010-01-20. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  65. ^ Study cited in Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 'Ars Technica, 27. November 2006, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  66. ^ The study explains that "In the survey, all respondents under Condition 1 were asked if there were any mistakes in the article they had been asked to read. Only five reported seeing mistakes and one of those five reported spelling mistakes rather than factual errors. This suggests that 13 percent of Wikipedia's articles have errors." Thus 80% of the 13% related to factual errors and 20% of the 13% related to spelling errors. Chesney, Thomas (May 16, 2006). "An empirical examination of Wikipedia's credibility". Retrieved 2010-01-20. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  67. ^ Matt Bailey: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Lawrence McKinley Gould Library, Carleton College, 2. Oktober 2007, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  68. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Chronicle of Higher Education, 23. März 2007;.Vorlage:Cite web/temporär
  69. ^ What is Happening in the Educational System of the Contemporary World and How "The State Program on Reforms of the Higher Education System in the Republic of Azerbaijan for the Period of 2008–2012" May Best be Carried Out (in Azeri). Khazar University Press, 2008
  70. ^ G. Nunberg, A Wiki's as Good as a Nod, NPR Fresh Air commentary 6/5/07 (Wikipedia: Blessing or Curse?). Quote: It explains the exaggerated deference that Wikipedians pay to published sources, even though a lot of the books and articles the contributors cite turn out to be no more reliable than Wikipedia itself.
  71. ^ G. Nunberg, Linguist Reflects On 'Years Of Talking Dangerously', NPR Fresh Air from WHYY, Jun 3, 2009.
  72. ^ Linden, Hartmut: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 2. August 2002, abgerufen im Jahr 2005.Vorlage:Cite web/temporär (subscription access only)
  73. ^ Yolanda S. George and Shirley S. Malcolm: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". (PDF) American Association for the Advancement of Science, abgerufen am 27. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  74. ^ Heilman, JM; Kemmann, E; Bonert, M; Chatterjee, A; Ragar, B; Beards, GM; Iberri, DJ; Harvey, M; Thomas, B; Stomp, W; Martone, MF; Lodge, DJ; Vondracek, A; de Wolff, JF; Liber, C; Grover, SC; Vickers, TJ; Meskó, B; Laurent, MR (2011-01-31). "Wikipedia: a key tool for global public health promotion". Journal of Medical Internet Research. 13 (1): e14. doi:10.2196/jmir.1589. PMC 3221335. PMID 21282098.
  75. ^ Rajagopalan; et al. (2010). "Accuracy of cancer information on the Internet: A comparison of a Wiki with a professionally maintained database". Journal of Clinical Oncology 28:7s, 2010. Retrieved 2010-06-05.
  76. ^ a b c Lavsa, S. M.; Corman, S. L.; Culley, C. M.; Pummer, T. L. (2011). "Reliability of Wikipedia as a medication information source for pharmacy students". Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 3 (2): 154–158. doi:10.1016/j.cptl.2011.01.007.
  77. ^ Volsky, Peter G.; Baldassari, Cristina M.; Mushti, Sirisha; Derkay, Craig S. (September 2012). "Quality of Internet information in pediatric otolaryngology: A comparison of three most referenced websites". International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 76 (9): 1312–1316. doi:10.1016/j.ijporl.2012.05.026. PMID 22770592.
  78. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". BBC News, 27. Mai 2014, abgerufen am 27. Mai 2014.Vorlage:Cite web/temporär
  79. ^ "Wikipedia vs Peer-Reviewed Medical Literature for Information About the 10 Most Costly Medical Conditions". The Journal of the American Osteopathic Association. 114 (5): 368–373. May 1, 2014. doi:10.7556/jaoa.2014.035. PMID 24778001.
  80. ^ Kräenbring, J.; Monzon Penza, T.; Gutmann, J.; Muehlich, S.; Zolk, O.; Wojnowski, L.; Maas, R.; Engelhardt, S.; Sarikas, A. (2014). "Accuracy and Completeness of Drug Information in Wikipedia: A Comparison with Standard Textbooks of Pharmacology". PLoS ONE. 9 (9): e106930. doi:10.1371/journal.pone.0106930.
  81. ^ a b Robert McHenry: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 15. November 2004, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  82. ^ a b "The Wall Street Journal Online". 2006-09-12. Retrieved 2006-09-13.
  83. ^ Metz, Cade. "Google and the Great Wikipedia Feedback Loop", The Register, January 26, 2009
  84. ^ lantrix: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 19. April 2008, abgerufen am 19. März 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  85. ^ Randall Munroe: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". xkcd;Vorlage:Cite web/temporär
  86. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". rice university;Vorlage:Cite web/temporär
  87. ^ Daniel Lemire: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle".Vorlage:Cite web/temporär
  88. ^ Sidener, Jonathan: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 23. September 2006, abgerufen am 8. Januar 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  89. ^ a b c d Bill Thompson (16 December 2005). "What is it with Wikipedia?". BBC. Retrieved 2007-10-31.
  90. ^ Sinham, B. Appeal (civil) 2321 of 2007. Supreme Court of India.
  91. ^ Fowler, Simon Guide to Military History on the Internet, UK:Pen & Sword, ISBN 978-1-84415-606-1, p. 7
  92. ^ Fowler, Simon Guide to Military History on the Internet, UK:Pen & Sword, ISBN 978-1-84415-606-1, p. 201
  93. ^ "Cyber-nationalism | The brave new world of e-hatred". 2008-07-24. Retrieved 2010-04-13.
  94. ^ Andrew Orlowski: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 12. Dezember 2005, abgerufen am 30. Juni 2009: „The public has a firm idea of what an 'encyclopedia' is, and it's a place where information can generally be trusted, or at least slightly more trusted than what a labyrinthine, mysterious bureaucracy can agree upon, and surely more trustworthy than a piece of spontaneous graffiti—and Wikipedia is a king-sized cocktail of the two.“Vorlage:Cite web/temporär
  95. ^ Brian Bergstein (2007-04-02). "Wikipedia co-founder seeks to start all over again—this time with contributors' real names". Pittsburgh Post-Gazette. Associated Press. Retrieved 2007-04-21. Wikipedia's de facto leader, Jimmy Wales, counters that real names are overrated. Sorin Adam Matei and Caius Dobrescu: [Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle".] 2006 International Communication Association Annual Meeting, Dresden, Germany, archiviert vom Original am 2007-06-10; abgerufen am 26. April 2007: „The participants included several notable contributors, such as James Wales, Wikipedia's founder and de facto arbiter and leader of the project.“Vorlage:Cite web/temporär Holden Frith (2007-03-26). "Wikipedia founder launches rival online encyclopaedia". The Times. London. Retrieved 2007-04-26. Wikipedia's de facto leader, Jimmy Wales, stood by the site's format.
  96. ^ Wikipedia: "A Work in Progress", BusinessWeek (December 14, 2005). Retrieved on 2007-01-29.
  97. ^ Randy Pausch (2008-04-08). The Last Lecture. Hachette Books. p. PT42. ISBN 978-1-4013-9551-3.
  98. ^ a b Fernanda B. Viégas, Martin Wattenberg, Kushal Dave: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". CHI 2004, Vol. 6 No. 1, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporärTemplate:Cite book/Meldung
  99. ^ Fernanda B. Viégas, Martin Wattenberg, Kushal Dave: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". IBM Collaborative User Experience Research Group, 2004, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  100. ^ Magnus, P.D. Early response to false claims in Wikipedia. First Monday, 13 (9): 1 September 2008
  101. ^ Reid Priedhorsky, Jilin Chen, Shyong (Tony) K. Lam, Katherine Panciera, Loren Terveen, John Riedl, "Creating, destroying, and restoring value in wikipedia", Proc. GROUP 2007, doi:
  102. ^ Vu-Quoc, L. Configuration integral, VQWiki, 2008.
  103. ^ Blakely, Rhys. "Exposed: guess who has been polishing their Wikipedia entries?". The Times of London. Archived from the original on June 12, 2011. page 2
  104. ^ Jonathan Fildes (2007-08-15). "Wikipedia 'shows CIA page edits'". BBC. Retrieved 2007-08-15.
  105. ^ Robert Verkaik (2007-08-18). "Wikipedia and the art of censorship". London: The Independent. Retrieved 2007-10-27.
  106. ^ Wisdom? More like dumbness of the crowds | Oliver Kamm – Times Online[dead link]
  107. ^ Cade Metz: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". The Register, 18. Dezember 2007;.Vorlage:Cite web/temporär
  108. ^ a b c Cohen, Martin. "Encyclopaedia Idiotica". Times Higher Education (28 August 2008): 26.
  109. ^ Stephen Colbert, The Colbert Report, episode 3109, August 21, 2007.
  110. ^ Brophy-Warren, Jamin. "Oh, that John Locke". The Wall Street Journal (June 16, 2007): P3.
  111. ^ Johnny "DocEvil" Hendren: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 5. Juni 2007, abgerufen am 17. Juni 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  112. ^ Brown, Andrew (2007-06-14). "No amount of collaboration will make the sun orbit the Earth". The Guardian. London (June 14, 2007). Retrieved 2010-03-27.
  113. ^ Ivor Tossell (2007-06-15). "Duality of Wikipedia". Toronto Globe and Mail. Retrieved 2012-10-04.
  114. ^ Larry Sanger: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 31. Dezember 2004, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  115. ^ Charlie Barratt: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Future Publishing, 25. Juni 2008, S. 1–5, abgerufen am 20. Februar 2009.Vorlage:Cite web/temporär
  116. ^ "Wikipedia:Replies to common objections", Wikipedia, 22:53 April 13, 2005.
  117. ^ Kirby, J.P. (October 20, 2007). The Problem with Wikipedia. J.P.'s Random Ramblings.
  118. ^ a b Volume 55, Nicholson Baker (March 20, 2008) The Charms of Wikipedia – The New York Review of Books Vol. 55, Number 4.
  119. ^ Bobbie Johnson, Guardian Newspapers Limited, 2009
  120. ^ Timothy Noah: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 24. Februar 2007, abgerufen am 4. Februar 2011.Vorlage:Cite web/temporär
  121. ^ Mark Glaser: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". PBS Mediashift, 21. April 2006, abgerufen am 21. August 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  122. ^ a b Johnson, Bobbie (2007-03-01). "Conservapedia—the US religious right's answer to Wikipedia". The Guardian. London. Retrieved 2010-03-27. Invalid <ref> tag; name "Guardian" defined multiple times with different content
  123. ^ Doug Huntington: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 9. Mai 2007, abgerufen am 9. August 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  124. ^ Solomon, Lawrence (2008-07-08). "Wikipropaganda On Global Warming". National Review. Retrieved 2008-07-20.
  125. ^ Rowan Scarborough: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 27. September 2010, abgerufen am 3. Oktober 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  126. ^ Marcus Browne (February 13, 2008) Wikipedia accused of 'US-centric bias' ZDNet Australia
  127. ^ "Room for Debate: A Culture of Editing Wars". The New York Times. 2011-02-04.
  128. ^ Noam Cohen (January 31, 2011) "Define Gender Gap? Look Up Wikipedia's Contributor List," The New York Times.
  129. ^ a b Cohen, Noam (January 29, 2007). "Courts Turn to Wikipedia, but Selectively". The New York Times.
  130. ^ Palazzolo, Joe (April 23, 2012). "Which Federal Appeals Court Cites Wikipedia Most Often?". The Wall Street Journal.
  131. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". UK Government Intellectual Property Office, 14. Juni 2007, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  132. ^ Nordwall v. Secretary of Health & Human Services, No. 05-123V, 2008 WL 857661, at *7 n.6 (Fed. Cl. Feb. 19, 2008) as cited in Capcom Co., Ltd, et al. v. The MKR Group, Inc., No. C 08-0904 RS
  133. ^ Campbell v. Sec'y of Heath & Human Servs., 69 Fed. Cl. 775, 781 (Ct. Cl. 2006)
  134. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 24. April 2007, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporä cites this article Noam Cohen (23 April 2007). "The Latest on Virginia Tech, From Wikipedia". 'The New York Times. Retrieved 2007-10-31. {{cite news}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help) for the above quote.
  135. ^ Jose Antonio Vargas (September 17, 2007). "On Wikipedia, Debating 2008 Hopefuls' Every Facet". Washington Post, Page A01. Retrieved 2007-10-31.
  136. ^ danah boyd: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Many-to-Many, 4. Januar 2005, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  137. ^ Larry Sanger: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 24. September 2001, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  138. ^ Joi Ito: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Joi Ito's Web, 29. August 2004, abgerufen am 31. Oktober 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  139. ^ Jaeger, G.professional webpage
  140. ^ Bits on Quantum Information, Letter to the Editor, Physics Today, Jul 2008, p.10.
  141. ^ Ebert, Roger (2008-11-18). Roger Ebert's Movie Yearbook 2009. p. 529. ISBN 978-0-7407-7745-5.
  142. ^ Ebert, Roger (October 7, 2009). Review of Good Hair.
  143. ^ Ebert, Roger. "Why 3D doesn't work and never will. Case closed." Chicago Sun-Times. January 23, 2011
  144. ^ Ebert, Roger. "The Last Mountain",, June 22, 2011
  145. ^ Hall, Sarah. "Rosie vs. Donald: She Said, He Said", E! Online, December 21, 2006
  146. ^ Robert L. Park: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 28. August 2009, abgerufen am 13. Juli 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  147. ^ Goertzel, Ted (2011). "Letters to the Editor: Conspiracy Thinking". Skeptical Inquirer. 35 (3): 64.
  148. ^ "The Conspiracy Meme" (January/February 2011). Skeptical Inquirer. Vol. 35 No. 1. January/February 2011. p. 37
  149. ^ Randi, James: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". James Randi Educational Foundation, 18. März 2012;.Vorlage:Cite web/temporär
  150. ^ Hillshafer, David (2013). "The Mass Murder Problem". Skeptic. 18 (1): 24–32.
  151. ^ Lippard, Jim (2012). "The Decline and (Probable) Fall of the Scientology Empire!". Skeptic Vol. 17 No. 1. pp. 18–27. The citations in question are Citations 10, 14 and 16, as seen on page 27.
  152. ^ Sheaffer, Robert (2014). "Between a Beer Joint and a Highway Warning Sign: The 'Classic' Cash-Landrum Case Unravels". "Psychic Vibrations"". Skeptical Inquirer. 38 (2): 28.
  153. ^ "Wikipedia Defies Need for Regulation". Stossel. Fox Business News. January 4, 2013.
  154. ^ Goodwin, Jean. (2010). The authority of Wikipedia. In Juho Ritola (Ed.), Argument cultures: Proceedings of the Ontario Society for the Study of Argumentation Conference. Windsor, ON, Canada: Ontario Society for the Study of Argumentation. CD-ROM. 24 pp.
  155. ^ Selena Mann: New tool used to evaluate Wikipedia. In: it-World Canada. January 14, 2011.
  156. ^ a b "Ségolène Royal et Léon-Robert de l'Astran, le savant qui n'a jamais existé", Le Monde, June 7, 2010
  157. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Australian Broadcasting Corporation, 15. April 2006, abgerufen am 28. April 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  158. ^ Seth Finkelstein (Sep. 28, 2006) "I'm on Wikipedia, get me out of here" The Guardian. Inside IT.
  159. ^ Seabrook, Andrea and Chadwick, Alex: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". NPR, 1. Februar 2006, abgerufen am 9. April 2011.Vorlage:Cite web/temporär
  160. ^ "Top 10 Wikipedia Moments". Time. 2011-01-13.
  161. ^ Dedman, Bill (2007-03-03). "Reading Hillary Clinton's hidden thesis". Retrieved 2007-03-17.
  162. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Wikipedia, 9. Juli 2005, abgerufen am 17. März 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  163. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Wikipedia, 2. März 2007, abgerufen am 17. März 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  164. ^ Cara Paige: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Daily Record, 11. April 2006, abgerufen am 24. November 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  165. ^ "Léon-Robert de L'Astran, celui qui n'a jamais existé", Sud-Ouest, June 7, 2010
  166. ^ "Ségolène Royal tombe dans le piège de Wikipédia", Le Figaro, June 8, 2010
  167. ^ "Royal, toute une Histoire", Le Journal du Dimanche, June 7, 2010
  168. ^ "Léon Robert de L'Astran", article in the French Wikipedia, deleted on June 7, 2010
  169. ^ Cached version of the article "Léon Robert de L'Astran" prior to deletion[dead link]
  170. ^ Gene Weingarten (2007-03-16). "A wickedly fun test of Wikipedia". The News & Observer. Archived from the original on March 20, 2007. Retrieved 2006-04-08.
  171. ^ Cade Metz: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 22. Januar 2009, abgerufen am 31. März 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  172. ^ Patrick Goss: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 15. September 2008, abgerufen am 31. März 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  173. ^ Pershing, Ben (2009-01-21). "".
  174. ^ Bachelor, Blane (June 28, 2007). "Web Time Stamps Indicate Benoit Death Reported About 14 Hours Before Police Found Bodies". Fox News. Retrieved 2008-05-21.
  175. ^ Schoetz, David (2007-06-29). "Police: Wiki Confession an 'Unbelievable Hindrance'". ABC News. Retrieved 2008-05-21.
  176. ^ Corey Spring (2007-06-29). "The College Student Who 'Knew' About the Benoit Murder-Suicide Before Police". Newsvine. Retrieved 2008-05-21.
  177. ^ Mirror duped by Wikipedia 'fact' (Web User, 19 Sep 2008)
  178. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 18. September 2008, abgerufen am 13. April 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  179. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 9. April 2010, abgerufen am 13. April 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  180. ^ Shane Fitzgerald (May 7, 2009). "Lazy journalism exposed by online hoax". The Irish Times. Retrieved 2010-01-08.
  181. ^ a b Shawn Pogatchnik: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". ABC News, 11. Mai 2009, abgerufen am 8. Januar 2010.Vorlage:Cite web/temporär [dead link]
  182. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., abgerufen am 8. Januar 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  183. ^ "'Wikipedia vandals' strike again in Norman Wisdom obits". London: The Guardian. October 5, 2010. Retrieved 2010-12-03. {{cite news}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  184. ^ "Sepp Blatter called a 'bellend' during award of South African medal". The Metro. 2010-07-15. Retrieved 2010-08-11. {{cite news}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  185. ^ Bailey, Ryan (2012-10-25). "Asian Football Confederation apologize for calling UAE national team 'Sand Monkeys'". Yahoo! Sports. Retrieved 2014-03-25.
  186. ^ "Asian soccer body apologizes for "sand monkeys" slur of UAE team". CBS News. Associated Press. 2012-10-15. Retrieved 2014-03-25.
  187. ^ McSmith, Andy (2012-11-30). "Leveson's Wikipedia moment: how internet 'research' on The Independent's history left him red-faced". The Independent. Retrieved 2014-03-25.
  188. ^ Allen, Nick (2012-12-05). "Wikipedia, the 25–year–old student and the prank that fooled Leveson". The Telegraph. Retrieved 2014-03-25.
  189. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Wikipedia, abgerufen am 22. Mai 2013.Vorlage:Cite web/temporär
  190. ^ Lua error in package.lua at line 80: module 'Module:Citation/CS1/Suggestions' not found.
  191. ^ Morris, Kevin (2013-01-01). "After a half-decade, massive Wikipedia hoax finally exposed". The Daily Dot. Retrieved 2014-03-25.
  192. ^ Morris, Kevin (2013-04-25). "The greatest movie that never was". The Daily Dot. Retrieved 2014-03-25.
  193. ^ Dewey, Caitlin: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 15. April 2015, abgerufen am 19. April 2015.Vorlage:Cite web/temporär
  194. ^ Margaret Kane: [Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle".] Cnet, 30. Januar 2006, archiviert vom Original am 2012-07-12; abgerufen am 28. Januar 2007.Vorlage:Cite web/temporär
  195. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Abgerufen am 13. September 2006.Vorlage:Cite web/temporär
  196. ^ Noam Cohen (August 31, 2008) "Don't Like Palin's Wikipedia Story? Change It" Technology. The New York Times.
  197. ^ "Sarah Palins Wikipedia entry glossed over by mystery user hrs. before VP announcement", Thaindian News (September 2, 2008)
  198. ^ Pablo Bachelet (2006-05-03). "War of Words: Website Can't Define Cuba". The Miami Herald. Retrieved 2008-07-08.
  199. ^ Matt Sanchez: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Pajamas Media, 14. Mai 2008, abgerufen am 8. Juli 2008.Vorlage:Cite web/temporär
  200. ^ Larry Delay: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". (PDF) Association for Study of the Cuban Economy(ASCE), 3. August 2006, abgerufen am 8. Juli 2008.Vorlage:Cite web/temporär
  201. ^ « Wikipédia en butte à une nouvelle affaire de calomnie »,, 28 novembre 2007.
  202. ^ Question from Senator Jean-Louis Masson to the Minister of Justice, and the Minister's response
  203. ^ Balaji Narasimhan: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". MiD DAY, 3. Juni 2009, abgerufen am 7. November 2011.Vorlage:Cite web/temporär
  204. ^ Allan Woods (August 25, 2010). "Ottawa investigating Wikipedia edits". Toronto Star. Retrieved 26 August 2010.
  205. ^ Teymoor Nabili: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 11. September 2010, abgerufen am 19. März 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  206. ^ Metz, Cade, "US Department of Justice banned from Wikipedia, The Register, April 29, 2008.
  207. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Juli 2008;.Vorlage:Cite web/temporär
  208. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Camera, 14. August 2008, abgerufen am 31. März 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  209. ^ Andre Oboler: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 14. Mai 2008;.Vorlage:Cite web/temporär
  210. ^ Andre Oboler: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Jerusalem Post, 13. Mai 2008;.Vorlage:Cite web/temporär
  211. ^ McElroy, Damien (2008-05-08). "Israeli battles rage on Wikipedia". The Daily Telegraph. London: Telegraph Media Group Limited. Retrieved 2008-05-08.
  212. ^ Your wiki entry counts, Haaretz, By Cnaan Liphshiz 25.12.07
  213. ^ Haviv Rettig Gur (16 May 2010). "Israeli-Palestinian conflict rages on Wikipedia". Jerusalem Post.
  214. ^ Benari, Elad (3 August 2010). "Zionist Internet Struggle to Hit Wikipedia". Israel National News. Retrieved 18 August 2010.
  215. ^ Hasson, Nir (18 August 2010). "The right's latest weapon: 'Zionist editing' on Wikipedia". Haaretz.
  216. ^ a b Nir Hasson: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 12. März 2012, abgerufen am 19. März 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  217. ^ Elad Benari: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 8. März 2010, abgerufen am 19. März 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  218. ^ a b Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle"., 20. Juni 1995, abgerufen am 19. März 2012.Vorlage:Cite web/temporär
  219. ^ "Readers Discuss Wikipedia Editing Course That Aims for 'Balanced and Zionist' Entries" By ROBERT MACKEY August 23, 2010, 1:12 PM
  220. ^ Wikipedia founder: Israel-Palestine is heavily debated, but we're vigilant on neutrality, Haaretz
  221. ^ Peter Himler (January 10, 2012). "Wikipedia & the PR Pro: Friend or Foe?". Forbes. Retrieved February 10, 2012.
  222. ^ Ewing, Maura (October 23, 2012). "Is Wikipedia going commercial?". Salon.
  223. ^ Brian Bergstein (Jan. 24, 2007) Microsoft Violates Wikipedia's Sacred Rule The Associated Press. Archived from the original on June 4, 2011.
  224. ^ Nancy Gohring (Jan 23, 2007) "Microsoft said to offer payment for Wikipedia edits" IDG News Service. Retrieved on 2008-09-03.
  225. ^ Nancy Gohring "Microsoft's step into Wikipedia prompts debate" IDG News Service.
  226. ^ March 12, 2008 Wiki boss 'edited for donation' Technology. BBC News.
  227. ^ Eric Goldman: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 5. Dezember 2005, abgerufen am 16. Januar 2010.Vorlage:Cite web/temporär
  228. ^ Thomas Claburn: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". InformationWeek, 5. Dezember 2006, abgerufen am 16. Dezember 2006.Vorlage:Cite web/temporär
  229. ^ Cade Metz (March 6, 2008). "Why you should care that Jimmy Wales ignores reality". The Register. Retrieved on 2010-04-27.
  230. ^ Arthur, Charles (2005-12-15). "Log on and join in, but beware the web cults". The Guardian. London. Retrieved 2006-07-14.
  231. ^
  232. ^ Mridula Chari: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle".Vorlage:Cite web/temporär
  233. ^ Caitlin Dewey: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". 15. April 2015;.Vorlage:Cite web/temporär
  234. ^ Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle".Vorlage:Cite web/temporär
  235. ^ Andy Cush: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". In: Script error: No such module "Vorlage:Internetquelle". Gawker Media;Vorlage:Cite web/temporär
  236. ^ O'Neil, Mathieu (March 2010). "Shirky and Sanger, or the costs of crowdsourcing". International School for Advanced Studies. Journal of Science Communication. 09 (1).

Further reading[edit]

  • Wikipedia U: Knowledge, Authority, and Liberal Education in the Digital Age ( A Hopkins Series on Education and Technology) by Thomas Leitch

External links[edit]

Wikipedia project pages[edit]